Alla goda ting är tre

De säger ju att alla goda ting är tre. Jag har än så länge ett gott och ett lite sämre ”ting”. Jag var till läkare i måndags och skulle prata om ett problem som jag har dragits med ända sedan jag var liten. Jag har skrivit om det i ett låst inlägg för ett tag sedan men nu när jag har varit hos läkare så går jag ut med det, blir lättare i framtiden då. Jag har en ”ätstörning”. Jag finner inga andra ord för det jag har än just ätstörning. Det är inte bulimi eller något annat allvarligt på det sättet. Det jag har är att min sväljreflex slutar att fungera direkt jag får något i munnen som jag har bestämt mig för att jag inte tycker om, jag kväljer och måste spotta ofta även om jag ätit halva rätten med god aptit. Helt plötsligt är det bara stopp. Jag säger bestämt mig för men riktigt så enkelt är det inte, även om jag är övertygad om att det är min hjärna som spelar mig ett spratt, men jag kan inte styra det. Jag kan inte äta det vanliga människor ofta tycker är himmelskt (som en god fisk eller potatisgratäng) och det den vanliga människan tycker smakar illa kan hon ofta äta ändå men det kan inte jag. Jag kväljer och kan inte svälja.

Jag har i många år bara kallat mig kräsen, men det är mer än så. Det påverkar mig psykiskt, mer än vad jag kunde ana tills jag fick det jobb jag har. Förr kunde jag ”komma undan”, hemma kan min mat anpassas så jag kan äta den. Men i mitt jobb är jag ute på många möten, det innefattar luncher och ibland trerätters middagar (ve och fasa för mig!).  Det är dessutom väldigt jobbigt för mig att bli bortbjuden på middag för jag vet aldrig om jag kan äta det som bjuds. Jag måste alltid kolla upp vad det ska bli eller planera in maten tillsammans med de som bjuder, hur kul är det?!

När jag läser det jag har skrivit så låter det som ett fjuttproblem, det är väl bara att äta tänker du. Jag ska berätta något för dig. När jag var yngre levde jag på havregryn, mjölk och socker. Jag minns det mycket väl, jag tyckte det var gott då. Jag tackar för att ingen har tvingat i mig mat, det är jag helt övertygad om bara skulle göra saken värre. På skolan försökte de en gång och det minns jag än idag som jobbigt. Men, till saken. Hur många har inte, när man varit liten någon gång drömt om att hitta anden i flaskan…få tre önskningar eller liknande? Mina tre önskningar var en garderob full med pengar (som fylldes på när jag gjorde ”uttag”), få ett slag i huvudet så jag helt plötsligt kunde flytande spanska (jo det är sant, jag skulle inte bara kunna det helt plötsligt utan det skulle ske efter ett slag mot huvudet 😉 ) och den tredje, som ofta placerades som nummer två efter pengarna var att jag ville kunna äta all mat, speciellt potatis med brunsås av någon anledning. Ett barn hade den önskningen!

En lång historia blev det. Läkaren har i alla fall berättat för mig idag att jag får komma till en kbt-psykolog genom dem. Det känns så otroligt skönt och underbart! Just kbt (kognitiv beteendeterapi) tror jag på och han trodde också att han kunde hjälpa mig! Det känns helt overkligt! Det tog ett tag men nu är jag på väg in i framtiden 🙂 .

Det var det goda, det dåliga var att jag har lite lägre värden av kalium än vad jag ska ha. Jag ska få göra ett nytt prov i december. Inget att oroa sig för sa han men jag har läst att kalium finns i kakao och mjölk vilket passar mig utmärkt – varm choklad är gott 😉 .

Så nu väntar jag på två goda ting till…Mira ska till veterinären på fredag, en storkoll på hennes knöl som har växt igen. Hoppas det är den andra goda saken, veterinären har haft fel – det är bara en körtel och fixas lätt med lite medicin. Det vore något det!

5 thoughts on “Alla goda ting är tre

  1. Så härligt för dig att du ska få hjälp med ditt problem, och jag som inte alls är svår när det gäller mat utan äter det mesta kan ändå förstå att det faktiskt är ett stort problem för dig. Håller tummarna för att terapin kommer hjälpa och håller tummarna för att det går bra för Mira på fredag!!

  2. gud vad jobbigt! jag har blivit tvingad i mat när jag var liten, åt som en fluga och fick typ som du. blev äcklad och kunde inte äta alls, fick enorm mättnadskänsla även fast jag bara ätit en tugga. KBT is the shit 🙂 det blir nog bra ska du se!

  3. Låter väldigt jobbigt med ätstörningen 😦 Men skönt att du ”kommit ut”, det hjälper mycket! Har själv just ”kommit ut” med min störning. En hörselstörning skulle vi kunna kalla den för. Har tinnitus och obalans i hörselsinnet (i övrigt fläckfritt hörselprotokoll). Det gör att jag ibland hör småljud som bestickskrap, surrande lampor och dyl högre än talet från personen framför mig. Är det mycket ljud samtidigt så klumpas allt ihop till ett nystan och jag kan inte reda ut tråden. Det är väldigt uttröttande och sätter såklart krokben i den sociala tillvaron. Nu när de flesta vet om det kan vi skratta åt det ibland. Nu kan jag dessutom erkänna att nej, jag hörde dig inte, men var så less på att säga ”va?” att jag bara log och nickade. Sen att det hänt att jag lovat att köra någon hem, utan att jag själv vet om det, och därmed dumpat personen på stan… Ja, det är väl sånt som händer 😉 Lycka till med ätstörningen!

Kommentera

