Motivationen

Det är viktigt att förstå och tänka på att motivationen att träna inte jämt kan vara på topp. Jag tränar i perioder väldigt mycket, även om det kanske inte är mycket i tid alla dagar så brukar det blir minst ett träningspass per dag. Så i tid mellan fem-60 minuter och när det blir uppemot en timma är det så klart inte träning hela tiden, det klarar inte någon av våra hjärnor av.

Just nu är vi dock i en downperiod. Det hör nog dels ihop med att det har varit mycket den senaste tiden men också att luften gick ur mig på senaste tävlingen. Vi hade tränat för mycket och var helt enkelt inte redo för tvåan, därför fick vi också göra om den en gång. Jag vill inte utsätta Sting eller för den delen mig för det igen, men vet att jag nog kommer att göra det – man är inte mer än mänsklig. Men jag hoppas att jag ska tänka till lite nästa gång och träna mer för framtiden och inte bara för nästa tävling och låsa mig vid det. Jag är nybörjare på detta och dessutom väldigt envis och vill gå min egen väg. Det är inte alltid det är rätt väg men vi är bra, jag och Sting och det vet jag 🙂 (jantelagen kan ta sig i detta fall 😉 ).

En annan orsak till varför det inte är träning på schemat varje dag och absolut inte några långa stunder är denna årstid. Det är mörkt och det kom fort. Söderut tyckte jag att det var mörkt, men det var inte alls som här. Här är det svartare på något sätt. Mörkt när jag cyklar till jobbet och mörkt när jag åker hem…svart. Jag ser fram emot advent då man kan få det mysigt och varmt inne med ljus och färg. Den här tiden gör så man orkar mer. Nu till veckan ska det dessutom komma snö, det kommer att göra mycket på humöret tror jag.

Idag gick träningen i skogen jättedåligt och allt på grund av mig. Uppletande. Jättefina skick av Sting men vindstilla vilket gjorde att han inte kände leksaken som låg bara lite längre ut. Jätteledsen över detta. Det blåser jämt här, men inte då jag ska träna. Jag vill att han ska känna leksaken när han är på väg ut eller är ute på djupet så han får flera lyckade pass med raka skick. Det har inte funkat de senaste gångerna. Jag tänker mig till nästa gång köra hel ruta men med grejerna längre in så han lyckas varje gång och bitvis flytta sakerna längre ut. Jag har helt enkelt gått för långt fram. Det är lätt hänt då Sting är så jädrans duktig. Ursäkta svordomen men den passade här för han imponerar mig hela tiden. Gör jag rätt så fattar han och då går det bra, en liten stjärna har jag fått och han jobbar bara på. Underbart! Så matte får skärpa sig 😉 .

Någon som har tips på hur jag ska träna för att han ska klara fler saker i rutan utan att han byter? Jag har set tendenser så nu ligger det två saker i rutan, en i var hörn.

One thought on “Motivationen

  1. Mmm, just den här tiden på året då mörkret kommer så tror jag de flesta tappar motivationen till det mesta. Jag har då gjort det i alla fall. Men nu ska jag börja adventspynta såhär lite i förväg för att få upp humöret igen. Vi ser verkligen fram emot snön, både jag och hundarna! 🙂
    Jag kan ingenting om uppletande, men jag hoppas du får bra tips av någon annan som är bättre insatt!

Kommentera

