Utvärdering och planering

Det ska ju vara viktigt att utvärdera och planera vidare säger de som vet. Så jag ska göra ett försök.

Sting och jag behöver ta tag i attityden. Något jag och säkert flera med mig glömmer ju närmare man kommer tävlingen är att jag (tydligen) tränar mer tråkigt och använder mer godis och mindre lek. Jag tränar längre pass och mer tävlingsmässigt, vilket sänker intensiteten. Jag har åter igen glömt att Sting inte är Kiwi, jag behöver inte dämpa honom, jag kan kampa och toka mig hur mycket jag vill – han slappar direkt efteråt om jag skulle vilja att han ska det. Pratade med AK igår och fick några riktlinjer att gå efter under en period, för att få tillbaka gnistan och ett bra träningssätt. Hon fick styra mig med glimten i ögat och jag ska lyda, mest för min egen skull för Sting har inga problem med att ge sig rakt in i lydnaden igen. Jag ska träna mycket på ingångar, med lek som belöning, mycket på ett nygammalt moment som jag inte har tränat på länge – att springa runt en sak, med leksak som belöning. Jag ska träna veckans tricks ihop med Maria, det ser jag fram emot och jag ska bara toka mig.

Jag vill förtydliga att jag inte tycker att Sting går dåligt, han går jättebra på träning – men ff sitter inte på tävling och där behöver han mer träning på störningar, uthållighet och koncentration. Men vi börjar med grunderna igen 🙂 . Jag behöver grunderna och jag behöver leken.

Jag har ju självklart redan börjat titta på lägre klass och lydnadstrean och lägre har inte så mycket nytt i sig, kryp är det nya i lydnadsdelen och budföring (längre än i appellen) och platsliggning med skott och ett 1000 meter långt spår. Det känns inte oöverstigligt att klara av tills maj då tävlingarna börjar dra igång. Vi behöver givetvis se till att få ett mycket snyggare framförgående men för de andra momenten är det finlir som gäller. Känns väldigt spännande 🙂 .

Lydnadsklass II är det desto mer klurigheter i, typ allt är nytt 😉 . Det är längre ff med vändningar på stället och långsam marsch, inkallning med ställande, sättande under gång, läggande i rutan, vittringsapport, fjärr med stå, hopp apport, dold platsliggning och sitt i grupp (tror inte att det är fler). Sting har ju redan sitt i grupp klart 😉  men det andra saknas. Jag får se om det blir en start i trean nästa höst eller i sommar, jag siktar på det men brukset kommer att gå före nästa år. Mest för att det är så mycket roligare 😉 .

Jag hoppas  att det blir snöfritt i några veckor till så jag kan lägga några spår på helgerna (det var jättelänge sedan!) och köra lite uppletande – vår nya favoritträning 🙂 .

8 thoughts on “Utvärdering och planering

  1. Bra med utvärdering! Låter som om du fått många bra tips och har en bra plan för hur det ska kunna bli ännu bättre till nästa tävlingssäsong! 😀

  2. Åh, vi har också problem med fotgåendet på tävling. Han går som en stjärna på träning… men det är det ingen som vet om eftersom allt går skit när det blir tävling, eller ja, så fort jag blir kommenderad 😦 Hur ska du lägga upp träningen av fotet? 🙂

    • Jag är inte riktigt klar än, med planen alltså. Jag tänker mig först bygga upp en förväntan i ff, mer uthållighets- och koncentrationsövningar och sen många kommenderingar där belöningen kommer utan att han vet när. Jag har varit dålig på det, belönar nästan alltid i slutet eller elfter en kortare sträcka. Just nu har vi inte tränat ff sen tävlingen och det ska få vara så ett tag till, sen får vi se hur jag sätter igång med det igen, kanske med en tävlingssituation eftersom han troligen kommer att vara rätt taggad då. Så – PANG bästa belöningen ever 🙂

      • Låter som en bra planering! Har också tänkt (och börjat) gå tillbaka i träningen lite och korta ner sträckorna, fokusera på kvalitet framför kvantitet liksom 😀 Jag fick höra av någon att man får kompromissa med precisionen lite när man förlänger fotgåendet, vilket hände för oss.. men det gick bara utför..
        Tror att kommendering och tävlinssituationer, som du skriver, är superviktigt! Lycka till med träningen! 😀

Kommentera

