Genrep

Angående fjärren och min ovilja att använda handtecken. Skulle jag ha gjort allt rätt och gått lagom fort fram och känna att jag gjort allt för att underlätta men att han ändå inte förstår mig, då är det självklart att jag tar handtecken (fast då skulle jag nog misstro min egen kunskap att lära ut före). Men, vad är skillnaden mot alla andra moment där jag inte har någon hjälp, varför behövs så kraftig hjälp just i detta moment? Jag ser inte fjärr som något mycket svårare än ff eller läggande under gång och där har jag inga hjälper, varken under inlärning eller vidare träning. Jag tänker som så att min hjälp är att göra det så enkelt för honom så att han förstår, skynda långsamt och se till att han hänger med hela vägen – inte att ta till handtecken direkt från start som jag sen måste arbeta bort (jag vill inte ha det på tävling). Jag ser det inte som att jag inte hjälper hunden i detta och inte heller att jag gör det omöjligt svårt för det. Jag får helt enkelt lägga upp träningen på ett annat sätt. Allt löser sig inte genom hantecken eftersom Stings problem från början inte var att han inte lydde (han hade ett perfekt fjärr ett tag, men jag såg till att det sket sig), det var att jag gick för fort fram och när osäkerheten kom så kom också tvekan i sitt och ligg. Den är borta nu (ta i trä), jag har tränat spontana hopp, en jätterolig lek hälsar Sting som sen ska bli uppsitt med en attityd. Jag ska försöka hålla mig till kriterierna (jag skriver inte att jag ska, för jag är mänsklig 😉 ) och jag är övertygad om att det kommer att gå bara jag inte stressar fram det.

Jag kanske låter otacksam men det är jag verkligen inte, jag tycker det är bra med alla tips jag får och jag tackar så mycket för dem! Men jag är också en mycket envis person och när jag har bestämt mig för en sak så måste jag prova det innan jag förkastar det. Detta är en sån sak 🙂 .

Igår var vi på klubben för ett första genrep, det andra är ikväll. Ja, vad ska man säga – de ska ju gå dåligt eller hur 😉 . Jag trodde när jag var på klubben att Sting kände något, att han hade en period, att han är mörkrädd eller liknande. I kedjan slarvade han, rutan gick dock ok, läggandet la han sig inte helt (det har aldrig hänt förut!), hoppet gick ok men han apporterade inte (åter igen).

När jag var hemma gick jag igenom allt i mitt huvud och körde ett pass med apport inne och han var taggad och jätteduktig. Jag kliade mig i huvudet och gick ut och körde lite på tomten, gick jättebra (ett omtag men han hämtade med glädje)! Nu tänkte jag till ordentligt och jag har kommit fram till följande, som jag även har tänkt på förut. Sting reagerar på mig. Jag är den som såg till att han gick skit ikväll. När det började dåligt så blev jag lite nervös inför tävlingen och tränade inte som jag brukar vilket gjorde att annat också gick dåligt. Jag tränade först på nedre plan men gick upp på den övre som var tänd då det blev för mörkt. Där fanns det andra som tränade och är det något jag måste jobba på så är det att träna som jag gör trots att andra kanske tittar på mig. Våga ta utrymme och våga tro på det jag gör. Jag vet inte varför jag blir sådan men så var jag i alla fall igår kväll och när han inte apporterade så tänkte jag ge upp. Men i stället så lekte vi med apporten och jag fick till ok apportlek till slut. Men jag åkte hem med en klump i magen, träningen kändes inte ok. Nu när jag troligen har kommit på varför han var som han var känns det mycket bättre.

Ikväll ska vi till Timrå för ett sista pass. Det kommer att gå jättebra för vi är bra!

4 thoughts on “Genrep

  1. Klart du ska träna som du vill, det betyder ju inte att du är tacksam mot de tips du får från andra! 🙂 Vi håller tummarna för er i helgen, du måste ju såklart höra av dig så jag får veta hur det gått sen!!

  2. Lägger till här att handtecken kommer att användas för rutan och dirrapport senare. DÄR ser jag att handtecken behövs för att tydliggöra för hunden vad jag vill.

    Kanske är helknas men jag är nog lite sån 😉

Kommentera

