Sökningar och träning man inte ska ta efter

Jag tycker det är lite kul att titta på vad andra söker på och hamnar här. Ibland är det väldigt roliga saker och vissa blir jag lite undrande över men idag hoppas jag ändå att jag har hjälpt någon. Det är flera sökningar på kristallsjukan så jag hoppas min beskrivning av övningarna var till hjälp – stackare ni som har det nu 😦 . Mår illa bara jag tänker på det.

Jag har haft en mycket trevlig helg med Emma, Agnes och Udda. Sting tyckte Udda var jätterolig och Udda och jag fann varandra på riktigt denna helg. Goseflickan, hon är så söt lilla uddis! Agnes var också en mycket trevli bekantskap, att man kan smälta så av ett gomleende 🙂 . Jo, Emma var också trevlig 😉 – precis som vanligt 🙂 . Så kul att få inspel till träningen, prata skit och dela en godisskål med någon som har samma utmärkta smak som jag 😉 . Jag höll på att få ett psykbryt över Stings fjärr i helgen, men fick snabbt några tips som jag först reagerade med försvar emot (tack Emma för att du höll mig och mitt humör på jorden 🙂 ) men som jag sen kunde ta till mig mer. Va dumt det blir då man själv känner att träningen gick så himla dåligt så man skäms över den, att man då reagerar med irritation över välbehövliga tips som man själv har bett om (tack Malin för att du sa vad du tyckte och på ett bra sätt!). Rätt stolt är jag i alla fall över att jag ändå skickade filmen till två av de människor som jag beundrar mest inom hundträning, som förut har gett mig så många bra tips.

Vad var då fel med fjärren? Sting är lite för het, jag är lite för snabb att gå framåt och vi missförstår varandra helt. Han tyckte träningen var rolig till en början, men så gick det inte så bra som jag hade tänkt mig och då blir han tveksam och lägger sig/sätter sig inte. Jag reagerar då med irritation (vi ska ju för f*n tävla i helgen, även om jag redan bestämt mig att hoppa fjärren så lever hoppet 😉 ) och det blir så fel vilket syns tydligt på filmen (som jag inte kommer att visa 😉 ). Usch på mig säger jag bara, Sting är värd mer än en surkart till matte! Man ska inte träna då!!! Undrar när jag ska lära mig det?

Nya tag, jag provade med handtecken men jag känner verkligen inte att det är min grej – men jag provade Malin! Jag riktade i stället in mig på de andra tipsen, att dela upp det ännu mer och gå tillbaka (igen 😉 ). Jag tränar uppsitt, friar och tränar läggande, allt för sig. Tar ut någon meters avstånd, går närmare. Omvänt lockande för att hålla honom stilla då jag går tillbaka och hela tiden lugn och stilla. Det fungerar och vi tycker åter igen att det är en rolig träning 🙂 . Man lär sig så länge man lever eller vad heter det?

Vi tränade i regnet idag, det har vräkt ner i dagarna två, i morse blev det till och med hagel på morgonpromenaden – hua. Körde lite ff där han skulle ha fokus på mig och inte på rutan, gick jättebra. Delade sen upp det i olika svängar, halter och språng marsch – det gick kanon. Rutan gick ok, fick fela två gånger men vi har ju två träningar kvar innan tävling 😉 . Apport, han gjorde en utmärkt ingång – satte sig lite långt bak men vi är på gång med den! Inkallning – tokrace, hoppas den finns kvar då det är tävling. Läggande – smack! Jättenöjd överlag över träninge! Sen var vi så blöta så vi gick in igen 🙂 .

9 thoughts on “Sökningar och träning man inte ska ta efter

    • Jag har förr alltid haft både handtecken och röst, men jag vill inte det numera. Kan jag inte få Sting att förstå det utan handtecken så borde jag byta sport. Jag har provat med både hantecken och röst (det var det jag menade ovan) men jag tycker det är bättre med en bra grund som han förstår än att lägga till hjälper längre fram för att jag har slarvat med grunden. Då får det hellre ta lite längre tid.

  1. Tack själv för en riktigt toppenhelg! Det är ju kul att man kan vara till hjälp med något! Jag tror helt klart ni kommer få till den där fjärren så småningom! 🙂

  2. På Nixx i början hade jag både röst och handtäcken för att ge så mycket hjälp som möjlig och att han skulle lyckas. Sen i högre klasser var han så säker så det räckte med bara rösten.

    • Fast eftersom jag vet att Stings förvirring beror på dålig grund och förståelse för vad jag vill eftersom jag gick fram alldeles för fort så ser jag ingen anledning till att ta till handtecken. Jag vill att Sting ska ha en bra grund först. Jag är övertygad om att när han förstår vad jag vill så kommer han klara det utan handtecken. Det får hellre ta lite längre tid att lära in, inte mer med det.

    • En sak till. Jag tror inte att man har dålig grund om man tar handtecken från början, det är en jättebra hjälp då. Men som jag, som inte har bra att stå på och som slarvat och gått för fort fram – att jag då ska ta till hantecken för att slippa ta tag i det jag behöver ta tag i, det känns lite galet.

  3. När du skrev din sista kommentar (den precis här ovan) så fattar jag varför du är så envis med att inte vilja ”fuska” med handtecken. Det är rätt tänkt tycker jag, men hundar har också olika svårt eller lätt för olika saker. I bland kan man inte alltid göra som man tänkt från början utan får modifiera träningsmetoderna efter hunden. Bruno har fått mig att ändra på en massa saker som jag ”alltid har gjort” helt enkelt därför att han inte fattar vad jag menar annars.

    Kör på ditt sätt men var inte rädd för att ändra om han har svårt att förstå vad du vill 🙂

    • Helt klart ska han få handtecken om jag märker att han behöver det! Det är lätt att missförstå att jag tycker att alla som har hantecken är dåliga på att träna och så är det ju inte alls :), men jag tycker inte att det ska användas som hjälp då man själv är den som gör felen så hunden inte förstår – då får man ta och rätta till det först tycker jag. Sting har börjat fatta nu förresten, jag gick tillbaka lite och shejpade en del för att få fram rörelsen bra och så har jag verkligen hållt på kriterier. Vi är på gång 🙂 .

Kommentera

