Träning med kommendering

Först, Emmas Udda vann unghundsklassen (tre tävlande) idag och fick dessutom CK 🙂 . Grattis!

Sting har börjat fatta rutan, eller han har i alla fall börjat tycka att den träningen är väldigt rolig. Så rolig att han idag sög ordentligt mot den och tjuvade dit ibland när jag släppte upp honom från ligg för att vi skulle träna, väldigt roligt :). Emma hjälpte mig och kommenderade mig idag, rutan var det första gången det skedde. Det gick så bra! Han rusade ut och ställde sig så fint! Är det någon som vet när detta moment är slut, är det efter de tre sekunderna INNAN jag hämtar honom eller är det att han ska stå stilla ända tills han är hämtad? Står inte bra i reglerna.

Emma hjälpte mig med lite kommenderingsträning på fritt följ, inkallning och apportering också. Det blir inte många tillfällen för det så det var jättebra! På grund av suget mot rutan idag så jag fick speciellt träna fritt följ runt om rutan, jag ser det som ett väldigt roligt ”problem”. Jag valde att se förbi en rätt så dålig sväng mot att han inte drog mot rutan utan höll kontakten med mig, när vi sen körde om samma sak så gick det bättre.

Apporten har vi inte superbra fart i men han tjuvade inte och det är det som är det viktigaste just nu inför en tävling. Han tjuvar heller inte på inkallningen utan kommer som ett skott då jag ropar 🙂 . Avslutade träningen med att äntligen skicka mot rutan igen, denna gången med target bakom (jag varvar lite).

Nöjd 🙂 .

Kommentera

