Rutan och fjärr…att det ska vara så svårt ;)

Velar fortfarande om jag ska starta Sting i tvåan nästa helg eller inte. Rutan har krånglat och fjärren krånglar på ännu ett nytt sätt.

Idag fick jag dock till riktigt bra rutaträning, kollade på http://www.amokk.no och filmerna som hon har lagt ut och tränade utifrån det. Bytte från leksak till godis i övningen att hitta motsatt sida på rutan och kände att Sting taggade till lite mer än med leksak. Kunde ta ut avstånd och fortfarande få en bra, rak linje. Dock försöker han fuska ibland och vända om innan, men se det går inte 😉 . Jag har i alla fall hopp om rutan även om jag har sagt det förut och då har träningen skitit sig igen haha.

Fjärren går bättre på så sätt att han inte ser ut som en uggla lika mycket. Tipsen från Malin om att träna mer stadga gav resultat. Dock har han glömt sitt från ligg helt plötsligt om jag inte står helt nära. Ja, jag säger då det…jag skulle vilja titta in i hans tankar ibland för just sittupp har varit riktigt snyggt.

Men varför ska allt vara lätt för, utmaningar innan tävlingar borde jag ju vara van vid. Men nu är det inte tassproblem eller annat fysiskt i alla fall eftersom magen (ta i trä) är bra igen, men den veckan var inte bra inför tävlingen helt klart.

Fritt följ ser dock riktigt bra ut och även inkallningen och läggandet. Igår tränade vi hopp sitt och det såg också bra ut. Apporten kommer jag kanske få rullning eller omtag på och troligen ett snett sättande på. Har spelat in ett ”KOMMENDERA” på min mobil och för den tjuvar han inte men man vet aldrig 😉 . Vi tränar vidare på delarna här.

Platsliggningen har gått bra, en gång på många platser har han satt sig upp men då hade jag lagt honom då han egentligen var för hög i varv och jag var nog inte tillräckligt tydlig. Men annars ligger han fint, vi tränar vidare på samma sätt där med.
Fortsättning följer…

Igår när jag var på klubben lät jag Mira sitta i bilen medan jag tränade Sting och sen bytte jag. Jäklarimej va hon var taggad. Syndes inte att hon var gammal där inte 🙂 .  Hon sprang före till ryggsäcken och när jag sa att hon skulle hämta något i den så kom hon självklart med godisburken 😉 . Vi kampade och störde en som tränade sin malle på planen ovan med att leka med pipis och träna tills Mira pep av upphetsning. Störningsträning kallas det malleägaren 😉 . Sjukt kul!

2 thoughts on “Rutan och fjärr…att det ska vara så svårt ;)

  1. Hundar är väldigt uppfinningsrika på det sätt de kan ”glömma” bort eller lägga till saker i ett moment 😉 Som min hund som två dagar före tävling aldrig någonsin hört talas om ställande under gång. Det var lite stressigt må jag säga 😉 Dock blev det klassvinst på tävlingen, så det är väl som man säger. Det ska gå dåligt på genrepet 😀

Kommentera

