Träningsdag

Johan är inte hemma den här helgen. Det kan förklara ett längre träningspass igår och morgonträning och sen uppletande på förra promenaden. Ingen sambo som tycker att man tränar för mycket på en dag 😉 .

Jag måste ta tag i mig själv och träna platsliggning mer. Vi började efter frukost. Jag satte på en Metallicalåt, den bästa låt som finns nämligen Nothing else matters. Den är dryga sex minuter lång. När det hade gått i princip så länge tror Sting att det låter något ute och skäller! Han låg helt lugnt hela tiden annars. Bara att starta om låten och lägga en gång till. Andra gången gick jättebra och han ligger lugnt nu så vi har kommit en bit på väg där (ta i trä).

Eftersom jag har lite ont i min fot idag så blir det ingen långpromenad med hundarna så på promenaden förut tog jag med mig tre uppletandesaker, en leksak och två mindre grejer. Gjorde en ruta, runt 40 meter djup (det var folk längre ner otroligt nog 😉 ) och kanske 20 meter bred. La ut tre saker, en närmare som Sting skulle ta först, en lite längre ut som Mira skulle ta och så en till som Sting skulle få ta om det första skicket gick bra.

Sting var taggad. Väldigt roligt eftersom vi inte har kört uppletande alls många gånger och senast var det i juli. Han sitter, nästan ligger och skakar med alla muskler på helspänn i väntan på ”leta” och flyger iväg som en kanonkula. Hittar leksaken direkt men plockar och har lite roligt med den själv först. Jag har ändrat taktik med Sting, förr ropade jag bra och sprang men kände sen att jag fick tjata för att få grejen. Inte riktigt min typ av träning. Mha en vän så kom vi på att vänder jag mig bara om och väntar så kommer Sting mycket fortare och med saken i munnen utan tjat. Men som sagt, han måste leka med den lite själv först 😉 . Han ville inte riktigt kampa så bra som jag vill men en rejäl belöning blev det ändå med kamp och sen godis.

Skickade Mira på leksaken längre bak och hon segade sig ut i lugn trav, hon kan inte riktigt förstå vitsen med skogsarbete längre. Lydnad är jättekul och att hämta grejer är också jättekul men att behöva JOBBA för dem – åh va tråkigt 😉 . Men när hon hittade den så galopperar hon i alla fall tillbaka 😉 .

Sak två för Sting låg långt ut i högra hörnet. Han skakar nu ännu mer och jag avvaktar med kommandot för att han ska koppla av lite och ganska snart kan jag skicka. Swoooosch så är han ute och letar och hittar. Kommer efter en omväg in med saken och får då godis och hämta den igen hos mig för mer godis. Detta verkar passa honom mer. Han har nu en helt galen blick 🙂 .

Jag lägger ut två saker till i varsitt hörn av rutan. Han får ändå på något sätt vittring (det är vindstilla) på den andra men eftersom jag vet att han har hittat den första men att den var ny för honom så kallar jag in och skickar om. Gör detta två gånger och han har lika bra sug båda gångerna (jag tycker det är bra träning detta med, de ska inte tappa suget och han får en godis varje gång jag kallar in och han lyder mig). Tredje utskicket fattar han att det verkligen är den här grejen han ska hämta och plockar direkt och kommer tillbaka direkt för godis. Mycket nöjd med det skicket just pga krånglet. Han fick själv komma på att det verkligen var den han skulle plocka och jag fick träna på att han skulle lämna det roliga och skickas igen.

Sista saken var det rakt på pannkakan och direkt tillbaka till mig. Godisbelöning var grejen verkar det som. Då kan jag byta leksaker mer och gå över på mer uppletandesaker eftersom suget på att byta till godis är så högt. Roligt 🙂 .

Under veckan har vi också tränat på håll fast efter att ha läst Linas utmärkta blogginlägg om densamma. Jag började med ett harskinn, ja ni hörde rätt jag har något som ska vara så roligt för hundar och Sting tycker den är sådär. Alltså perfekt hållfastleksak. Han fattade fort! Vi har efter nedanstående film gått över på hårdare skinn och nu apporten. Vi är inte riktigt där än han vill inte hålla nog hårt men vi är på g.

3 thoughts on “Träningsdag

Kommentera

