Dåligt spår blev till något bra

Ibland är dåliga spår riktigt, riktigt bra. Jag la ett spår till Sting igår, 400 meter och tre pinnar plus slut. Det var vinklar åt båda håll och ganska risigt. Det fick ligga i ungefär tre timmar (lite mer tror jag, men jag glömde kolla). Sting hade under förmiddagen varit ute med Johan och letat svamp och var ganska trött, men efter ungefär två timmars vila (vilket innebar att följa mig i trädgården och sen ligga och sova under middagen) så cyklade jag till spårstarten med honom. Han fick prova upptag, där lärde jag mig att bara för att han har klarat upptag förut kanske jag ska träna på det lite mer utan ett helt spår 😉 . Han redde i alla fall ut det och vi var iväg. Första pinnen, så fint spårarbete. Andra pinnen gick han över, eller han kanske markerade men jag var inte med och missade det och tog därför upp pinnen själv och lekte med den. Genade lite i spåret efter det, troligen någon vinkel som vinden tog tag i. Sen lyckades han få en lång gren in i selen, han pep till och innan jag kom fram hade han skuttat en del för att få bort den. När jag fick bort den stod han i några sekunder och tittade på mig, men jag tittade på spåret och sen var det inget mer med det, spåra är ju kul och tredje pinnen hittades 🙂 . Sen hände det något och det är det här som blev så bra! Han tappade spåret, helt och hållet. Direkt efter en högervinkel ville han åt annat håll. Efter vimsande i några minuter så lockade jag tillbaka honom och vi gick till tappstället och han tog upp det igen, men inte alls så fint spårarbete. Han var jättetrött men efter ett tag fick han bra fäste i spåret igen och där var så sista pinnen. Han fick mycket mjukost och vi lekte jättemycket! Sicken hund! Trots trötthet och ett långt tapp så kämpade han helt själv och fortsatte spåra utan problem. Det var ett bra spår för mig, att se hur motiverad han är att spåra!

Jag blir mer och mer imponerad av hans psyke, han verkar så mjuk men han tål så mycket. Först pinnen i skogen, den var riktigt otrevlig tyckte han. Men vem bryr sig när den är borta, vi spårade ju! Sen, när jag och Sting hade jättekul och kampar efter slutapporten så snor jag leksaken och den flyger för långt, Sting springer framför benen på mig och jag kickar honom rakt i magen. Han skriker till och släpper leksaken. Jag fortsätter att reta honom med den och jag hinner inte ens räkna till fem så sitter han i den igen och vi kampar vidare.
Jag är så nöjd, vilket spår och vilken nyttig träning!
Båda hundarna var helt väck på kvällen, för Mira räckte det med svampturen dock – tanta ❤ .

6 thoughts on “Dåligt spår blev till något bra

  1. Grattis till det fina utställningsresultatet!!
    Upptag på 3 timmar gammalt spår skulle jag inte göra. Max 1 timme, ju äldre det är desto svårare att riktningsbestämma det.

Kommentera

