Knöl på halsen

Mira var på seniorkoll för ett tag sedan, hon var frisk och kry enligt kollen och blodprovet. När jag kom hem upptäcker jag en rätt så stor knöl på vänster sida om halsen. Jag ringer nästa morgon och får komma in gratis för ytterligare koll. Samma veterinär säger att den skulle hon ha upptäckt vid den förra kontrollen (vilket jag tror på för hon kollade henne väldigt noga på halsen) så den har alltså dykt upp fort. Den är mindre än en femkrona men större än en enkrona i omkrets, den är hård och sitter fast. Det är inte lymfkörtlar eller spottkörteln, de vet helt enkelt inte vad det är. Jag försöker hålla hoppet uppe men jag tror innerst inne att hon har cancer, någon med veterinärkunskap får gärna säga att jag har fel. Jag har märkt ett tag att hon inte har kunnat ligga länge på sidan och ”gotta” utan att hosta men har trott att hon kanske har problem med halsen som Sting hade. Men ändå har jag inte kollat upp det, Stings problem gick före. Å andra sidan syns det inget i halsen så de hade nog inte hittat något ändå. Men hon har alltså troligen gått med detta ett tag men jag har inte kunnat känna knölen. Igår reflekterade jag på att hon är hårdare än Sting på hela halsområdet. Jag tänkte att det nog var ålder, de kanske blir hårdare när de blir äldre. Men så träffade jag en vän till mig igår som också har en gammal hund och hon känns mjuk och fin i halsen. Inte alls som Mira.

Hon verkar må bra, jag tycker att hon är lite trött men så är hon också mycket bestämd på att hon inte gillar att gå de vanliga dagsturerna så det kan bero på uttråkning. Jag tänker på alla gånger Sting flyger mot hennes hals och hon skriker till, varför säger hon inte åt honom för!!! Jag hindrar numera Sting från att ”flyga på” under promenaderna och tackar för att han är så lyhörd och reagerar på ett ”app” eller ”nu räcker det” i mjuk ton så jag slipper skrika på honom eller hålla honom kopplad.

Jag är orolig…hon är gammal, jag vet men jag hade ju tänkt mig att ha kvar henne i några år till ändå. Eftersom det har gått så fort att knölen tittade fram så kan jag ju inte räkna med det mer. Knölen har ju dessutom funnits ett tag om man tänker på hennes hostande men det är ju inte mer än ett år ändå och det är ju inte någon lång tid. Jag räknar det i alla fall som ett ganska snabb tillväxt, men jag vet ju inte.

Lilla, snälla tant.

2 thoughts on “Knöl på halsen

Kommentera

