Spårnäsan, denna spårnäsan

Igår la jag ett spår till Sting. På ett området där det går lite folk men inte just där jag la för det är för högt gräs. Ett lätt spår, med några vinklar men inget som han inte skulle klara av. Trodde jag! Låg i tre timmar, sen fick han suga tag i det och det gjorde han. Han hittade starten och tog upp spåret direkt. Sen spårade han jättefint i kanske 10-15 meter. Jag hann tänka – oh så bra det går, så reser han huvudet och springer av spåret. Sen letar han och vi backar, han går över spåret men tar inte upp det. Till slut selar jag av, vilket skitspår! Det kan ju inte gå bra jämt men snälla, ett fältspår! Nu måste jag dock ställa mig frågan om det är jättemycket svårare att spåra i högre gräs än på ”vanlig” åker och skogsspår? Är det så har jag att göra till söndagen den 12 augusti, för då är det garanterat högre gräs 😉 .

Men det var igår det, idag är idag. Lämnade Johan och Sting och tog med mig Qeso och Mira till veterinären. Mira skulle få en seniorkoll och Qeso skulle kollas upp för urinsten eller urinvägsinflammation. Mira var frisk och det var tyvärr Qeso med så det faktum att han ställer sig upp då han kissar i princip varje dag beror inte på sjukdom…vad ska man göra då tro?

Johan lämnade Sting som för första gången på länge fick vara helt ensam utan Mira, men det gick så bra så. Nöjd matte till en numera toooor pojke 😉 .

Åkte med dogsen till brukshundklubben för träning tillsammans med Ingrid och hennes man. Platsliggning x 3 och lydnad. Första platsen la vi en cirkel, gick så bra så. Den andra satte han sig upp på för på nedre plan kom en med en shäfer, intressant värre. Han la sig direkt på mitt ligg, men så får det inte gå på fredag. Nästa plats gick bra, han ligger men är väldigt intresserad av allt. Är väl så med en nyfiken strut, bara han tittar liggandes så 😉 .

Lydnaden gick även idag bra, jag körde lite extra störning med lite leksaker och en apport men det lurade honom inte. Ingrid körde mig sedan igenom en kedja. Linförighet, inkallning, ställande och hopp. Han går så fint, han håller ihop och han har helt ok attityd. Tior (på inkallning, ställande och hopp) enligt Ingrid 🙂 . Han fick bästa pipbollen som belöning, den är så rolig att bli jagad med 🙂 .

Nu sover alla djuren och jag ska fundera på vad jag ska äta till middag…köttfärssås och spaghetti låter lagom avancerat 😉 .

2 thoughts on “Spårnäsan, denna spårnäsan

  1. Jag har inget emot att det går dålig, bara man kan se VAD som går dåligt. Här verkade det som om han helt plötsligt bestämde sig för att han inte ville spåra mer…det kändes lite trist. Han var inte trött, hade inte gjort ett skit på hea dagen haha.

Kommentera

