Kurs för Siv Svendsen

Åh så kul jag har haft!

Anlände efter några dagar hos min familj så hos Lina i fredags. AnnaKarin var redan där och det var så kul att se båda igen! På kvällen fick jag även träffa bland annat Jessica igen, som också skulle gå kursen. Det är så kul när man kan träffa sina vänner på detta sätt!

Klockan 9 på lördagen var det då dags för kurs. Jag visste inte vem Siv var innan detta, men hade hört så mycket gott om hennes sätt att vara och sätt att lära ut att jag hade en hög förväntan på kursen. Det tog inte många minuter förrän jag satt med ett fånigt leende på läpparna. Detta skulle bli en bra kurs!

Siv pratade om vikten att värma upp, att skapa engagemang innan man tränar. Det får inte bli för mycket så hunden inte orkar ta in information men heller inte för lite för då är allt annat intressant också. En svår sak att lära sig, man kan inte göra annat än att testa sig fram. Sting måste nog fås upp ganska rejält innan vi går in på plan men samtidigt ska jag inte trötta ut honom innan vi ska tävla ett helt program.

Något jag aldrig kommer att glömma är Sivs totala engagemang i leken och hur mycket hundarna reagerar på hennes Nååååå, NÅÅÅÅÅÅÅÅÅ! Jag såg direkt att Sting tände till då jag började säga det inför kamplek, han stirrar inte på leksaken utan sneglar åt sidan men ser helt stel ut och så SMACK när han får ta den 🙂 . Jag ska även sluta säga tack för leksaken och sno den från honom i stället. Det tog inte många upprepningar förrän han hade ett mycket bättre grepp och sug mot leksaken. Kursen hade knappt börjat och jag var redan otroligt nöjd 🙂 .

Första momentet som jag ville ha hjälp med var apportering. Jag hade galopp på Sting men jag kunde inte få upp farten. Bara genom så enkla saker som att hetsa honom innan. KLARAAA, FÄÄÄÄRDIGA!!!! och sen ropa ”JA!” och springa järnet åt andra hållet när han tar apporten gav en speedad Sting. Detta kommer att bli bra!

Något annat som under kursen gav mig en aha-upplevelse var hur mycket mer engagemang byte av leksaker kan ge. När jag tränar väljer jag en leksak som jag tar med mig, så är det inte mer med det. Kanske har jag ibland med mig två, om Sting har tur. Men nu fick jag byta leksaker då och då vilket Sting uppskattade mycket. Jag lärde mig och tog med hans pipis som jag överraskade med några gånger och oj vilken reaktion. Nu ska här göras leksaker 🙂 .

Nästa moment som jag ville ha hjälp med var budföring. Sting ville inte stanna kvar hos mottagaren för han ville samtidigt vara hos mig. Men åter igen, med rätt belöning och en person som kan leka så var det inga problem (tävling om två veckor lite drygt 😉 ).

Film på pass med fritt följ:

Nästa dag skulle vi kedja moment. Jag har aldrig riktigt förstått kedjning insåg jag efter denna kurs. Jag har tänkt det som en typ av tävlingsträning där momenten ska funka in i minsta detalj men så är det ju inte. Nu förstår jag det många säger att man ska börja kedja tidigt. Jag valde delarna ingång på plan, kort fritt följ, inkallning och tandvisning och sen belöning. Efteråt pratade vi om att jag kunde tagit, inkallning först för att få upp pulsen på honom lite inför fritt följ så det ska jag tänka på. Vem har sagt att det måste vara i samma ordning som på tävling 🙂 ? Nu ska jag verkligen börja kedja mycket, han ska aldrig veta vad som väntar honom och när belöningen kommer. Åh, det ska bli så bra detta bara jag kan förvalta det jag har lärt mig!

Jag vill även prova på att få upp tempot i ingångar och prova på rutan med target. Bäst att passa på då man har hjälp från start 🙂 .  Fina ingångar blev det 🙂 . När det gäller rutan hade Sting framförgående i huvudet men vi löste det och han gjorde det riktigt bra med tanke på att vi inte har tränat target förut (något pass kanske men inte så det ”räknas”).

Vi testade även fjärr och att man lockar upp hunden i stå och kör lite omvänt lockande för stadga där. Det verkade väldigt bra och jag kommer köra så med Sting.

Sammantaget? En kurs helt i min smak. Sivs engagemang och sätt var underbart och jag och Sting fick verkligen ut mycket av kursen. Mest nöjd är jag av att ha en så taggad hund med mig hem, nästan lite galen 😉 .

Tack AnnaKarin för att du filmade mig!

9 thoughts on “Kurs för Siv Svendsen

  1. Älskar långa bloggar o finns det dessutom film så är det ju ännu bättre 🙂
    Det är ju så härligt när man känner att det är helt rätt tänk så snabbt. 🙂
    En lite fråga bara när det gäller rutan. Varför springer ni inte genom rutan är ni springer tillbaka? Sting tar ju ofta samma väg utanför rutan som ni springer tillbaka. Bara en liten reflektion.
    Skulle vara kul att gå på kurs med er nångång. 🙂

    • Det kan jag inte svara på, jag var så glad att Sting tog targeten så bra. Men så klart skulle vi kanske tagit vägen genom rutan. Tack för poängteringen 🙂 .

  2. Håller med Harriets första mening 😉 Me like
    Ni verkar ha haft det riktigt bra på kursen 🙂 Roligt att läsa och få lite ideér 😛

  3. Så roligt att läsa (och titta på filmerna)! Härligt att kursen var så givande och att den passade er så bra! Ni är ju så himla duktiga, så kul att följa hur ni utvecklas! 😀

  4. Kul att se rutan träningen men förstod inte riktigt vad det går ut på? 😉 Hunden ska springa genom rutan åså trampa på targeten som ligger utanför eller?

    Kul med film – ni är duktiga och låter som en rolig kurs!

    • Det är ungefär som din leksak som du låtsas att du lägger ut, bara att det är target i stället. Den ligger utanför för att hunden ska ha fart och stanna på kommando i rutan senare, annars riskerar man att den saktar ner innan rutan. Finns film på http://www.amokk.no om att hitta bakre delen i rutan också.

Kommentera

