Attityd

När man ska tävla är det lätt (tydligen 😉 ) att hamna i fällan ”kör hela moment hela tiden”. Jag har inte riktigt hamnat där men Sting har visat så smått att linförigheten har jag varit farligt nära. Jag tror dock att den plötsliga värmen bidragit också men värmen kan jag inte göra något åt. Jag kör oftast inte hela moment, jag är väldigt dålig på att köra hela moment för det är så kul att belöna det han gör väldigt bra just då. Inkallning med kommendering – han började tjuva och så linförigheten då – han började slarva och attityden försämrades.

Inkallningen är någolunda säker igen, ingen inkallning med kommendering som jag lyder innan tävlingen. Han ska sitta! Han kan inkallning, vi tränar på att komma utan kommendering.

Linförigheten tränade jag två pass igår, på det ena var det varmt. Då gick det sådär. Jag försökte träna på attityden men fick inte riktigt till det. Men det gick ok till slut. Platsliggningen däremot gick utmärkt! Störning i form av två pojkar som missade mål och därför sköt bollar där jag stod, men icke att han gjorde annat än att titta. Han ligger inte till 100 % än, men vi är mycket närmare det än för en vecka sedan.
Linförighetspass två körde vi på kvällspromenaden, svalt. Jag hade med mig en annan leksak och vi var ensamna på plan. Jag höll hårt på kriterier och såg till att han var med innan jag började. Belöningen kom från leksaken och vi sprang tillbaka till start medan vi kampade. Redan efter någon start ändrades hans attityd. Jag varierade från att belöna utgångsställning till starter och några sträckor med halter och svängar. Inte helt i position hela tiden men inga stora saker, jag tar hellre slarv med position än dålig attityd.
Ytterligare en platsliggning med Mira och över två minuter var inga problem.

Nu har vi nedräkning och händer det inget otroligt så kör vi hela tävlingen, inklusive platsliggningen.

4 thoughts on “Attityd

  1. Det ska ju bli svalare nu framöver så förhoppningsvis behöver du inte ens fundera på värmen! Härligt att han fick sån bra attityd! 😀

    • På måndag. Håller han ihop och orkar hela och ligger platsen så har vi förstapris. Men det hänger på att jag sköter mig…det är inte alltid det lättaste 😉

Kommentera

