Framförgående

Jag har fått en fråga om hur jag lärde in framförgående. Jag skrev bara lite om det igår just för att det inlägget redan var långt.

Jag funderade länge på hur jag ville ha det. Det är så jag är, jag kollar på de metoder som redan finns och sen känner jag efter hur jag vill göra. Jag går inte efter lättast eller den metod som används mest, krånglig ska jag vara 😉 .

Jag tänkte först shejpa in det helt och hållet och även om jag fick Sting att fatta lite hur jag tänkte så kom vi inte längre än någon meter eller två innan han vände upp. Mina kunskaper räckte helt enkelt inte till. Fick tips av Malin att låtsas att gömma en leksak och sen kasta på väg fram vilket jag också använde mig av. Sting fick då alldeles för högt tempo och det kändes inte helt rätt. Targetsticka använder många, eller lägga leksaker. Njaaaaa, sa jag hela tiden åt detta. Jag vill ju inte köra target (jag har inte ens lärt Sting musmattan speciellt mycket 😉 ) och lägga leksak synlig var inte heller min grej (detta börjar likna ett långt inlägg igen 😉 ). Jag funderade vidare och såg samtidigt appellen flyta iväg.

Nu i helgen tänkte jag ändå att jag skulle vara helt öppen för förslag, men tackade ändå nej till att använda leksak som ”sikte” 😉 så den tanken rök ganska fort haha. Men så kom Ida med iden att använda en människa som target, eller rättare sagt handen som nostarget. Detta nappade jag på. Target men ändå inte en sticka som jag ska sätta upp och ta bort. Jag är en lat människa 😉 och jag tyckte det var bra att jag på detta sätt kunde köra Sting direkt efter ett pass med target för targeten kunde ju förflytta sig själv 😉 . Vi började med några nosduttar i Idas hand, ökade ganska snart avståndet till några meter då han fick då fram då hon visade handen. Efter ytterligare öknin la jag på kommandot då han började gå och efter bara några gånger kunde jag ha honom fot och skicka på före och han gick även då jag stod stilla och han satt ner. Dags att ta bort target. Jag sa före och belönade Sting för minsta rörelsen framåt. Target fram igen och så varvade vi. Tre pass körde vi på träffen (eller var det fyra) med kanske 5-7 försök per gång (fler i början då vi hade nosduttar nära = sånt han kan) och på det sista hade jag target två gånger och sen sa jag före (Sting var lös) och han travade fint ut och jag lyckades placera leksaken rakt framför honom efter några meter. Han har förståelse för vad jag vill så nu är det ”bara” att öka sträckan.

Jag har aldrig hört om någon som haft en levande target förut, men säkert finns de. Jag tycker detta var ett roligt sätt att lära in och jag har nog aldrig lagt på kommado så tidigt i processen. Vi får se om jag lyckas 🙂 . Risken med detta är att han söker sig mot människor i momentet men hittills har jag inte sett några tendenser till det.

4 thoughts on “Framförgående

    • Ja, det är ungefär samma som jag kört. Låtsas att gå ut med en leksak. Men då måste jag gå dit först och sen tillbaka…fatta va tråkigt 😉 . Nej, allvarligt. Jag fick inte till Stings tempo utan det var full gas, ligg på backen för att ta dig framåt…typ. Det är en bra metod, men jag gillade denna 😀

  1. Låter som haft riktiga superdagar 🙂 Intressant inlärningssätt av framförgående tycker jag. Tror inte att han kommer att gå på människor när du plockade bort Ida så snabbt som du gjorde. Håller tummarna att det blir ett riktigt snyggt moment till slut 😛

Kommentera

