Tur man har laddningsbara batterier

Jag är helt slut! Vilken dag. Helgen ska ju ladda batterierna, eller hur är det? Jag har då inte gjort det idag. Började med att jag vaknade åtta och såg att solen sken. Fick upp Johan ur sängen, vi skulle ut, ut, ut! Jag tog med mig en snusdosa och en pinne samt två snitslar på promenaden så jag kunde markera start och slut på Stings 150 meter långa spår som jag skulle lägga (jag har inte lust att bli av med alla pinnar och plastdosor ska inte ligga kvar i naturen så slutet markeras också). Väl hemma igen njöt vi av en lång frukost innan vi satte fart. Ut med Sting på en promenad innan spåret, jag räknade ut att gick jag i en timma så skulle spåret ha legat i tre timmar lite drygt. Det blev en nästen sex km lång promenad för det var så underbart i solen! När jag kom hem hade Johan oljat in ytterdörren. Så fin den blev! Innan dagen var slut satte han även upp vår nya fina brevlåda och slängde den gamla av trä med tillhörande hus vid sidan av huset i väntan på ”åkatillåtervinninstationenochslängaalltdagen”. Jag och Sting pustade lite efter vår snabba promenad innan vi gick upp och tog spåret.
Han får ligga lite innan spåret för att varva ner medan jag lägger ut linan, han ser helt lugn ut och snosar lite där han ligger. När han är uppkopplad är det dock fullt tryck i selen. Jag tar lugnt ner snitseln och låter honom snosa in. När jag ser att han har nosen i starten och håller den där lite släpper jag på lite lina och vi är iväg. Han får runt två meter lina och har den hela tiden sträckt (hur dömer de det i appellen? Att det är sträckt lina hela tiden?) och nosen i backen. Direkt han lyfter den stannar jag och en gång ser jag att han tappar men kan inte backa nog fort för jag har en kant på någon meter bakom mig. Han kommer igång och velar lite där men så vänder han om och går in bakom mig och letar upp spåret igen. Väldigt nöjd med det även om jag är lite sur över att jag inte kunde backa och ta upp honom nog snabbt då han tappade. Vill inte ha flackandet och springandet tillbaka. När jag la spåret var det helt vindstilla, när vi kom till slutet så hade vi motvind! Dumt, dumt, dumt! Sting sniffade in och tittade på mig och försökte springa fram. Jag stod lugnt kvar och några sekunder senare tog han ner näsan och spårade (ja, det såg ut så i alla fall 😉 ) ända fram. Han tar inte upp pinnarna än men markerar och stannar upp. Det är jag nöjd med än så länge. Vi jobbar vidare 🙂 .

Under eftermiddagen vände jag på ett lanne (trädgårdsland) som egentligen inte är ett lanne utan ett område där det har stått ett växthus. Där hittade jag två aklejor! Jag älskar aklejor! Lycklig! Jobbigt var det att vända på det och ta upp alla rötter men gött att det är gjort. När risken för frost är borta ska det sås gräs där. Det börjar även komma upp lite scillor och vi har massor av gullvivor invid häcken och i en rabatt har vi även hittat pärlhyasint förutom krokusar, tulpaner och påskliljor! Ohhhh, våren kan du inte komma tillbaka snart!

Sting har varit ganska trött under em och kvällen. Han skötte sig ypperligt i trädgården. Han tittar nyfiket på de som går förbi framför huset (jag var bakom idag) men gör inga antydningar till att springa iväg. Till och med då grannen och deras afghan/saluki Tarzan (Tars) kom förbi och vi pratade lite lyssnade han på mig (han försökte gå fram några gånger men jag tog tillbaka honom och då satt han och bara tittade på sin vän). Duktig kille! Jag tycker det är bra om han inte får hälsa på grannarna och hundarna som är i området varje gång. Risken är rätt stor att han slutar lyssna på mig då.

Nu ska jag ta och lägga mig. Ny vecka imorgon!

4 thoughts on “Tur man har laddningsbara batterier

  1. Duktiga Sting! Kul att han verkar ha hittat igen spårnäsan efter vinterns uppehåll! 🙂 Vad trevligt med en trädgård att påta i, det vill jag också ha!

  2. Ja, det känns kul. Men så har jag nog lärt mig mer hur jag ska hantera honom så då är det ju lättare att se till så han spårar som jag vill.

    Skönt att de inte bedömmer det Fia, då har vi en chans i spåret trots trycket 🙂 . Jag gillar att han drar, det tolkar jag som att han är motiverad och tycker det är kul.

    Det är (än så länge 😉 ) jättekul med trädgård 🙂 .

Kommentera

