Träning på annan klubb

Det var dags för träning på en annan klubb. Jag åkte till Timrå för nästa vecka har de träningstävling och den tänkte jag vara med på. Det var länge sedan jag såg så många på en träningskväll som ikväll. Nästan enbart schäfrar och det var kanske tjugo hundar. Sting var rätt bra i gasen men när jag stod stilla och lät honom ta till sig allt så satte han sig bara och tittade. Det var skott med en minuts mellanrum och Sting fick köra lite ff och platsliggning och det var precis som på MH:t, ingen reaktion.

Det var en instruktör/medhjälpare som hjälpte till med budföring för de som ville. Jag gick inte full sträcka eftersom det var andra gången med främmande människa och även andra gången vi har kört det på en plan. Förut har vi ju bara skojsat i skogen. Men Det var då inga problem. Sting sprang till honom så fort så han nästan sprang över sig själv 🙂 . Han la sig i utgångsställning 😉 så medhjälparen tog i Stings halsband och lyfte upp honom i sittande. Jag tackade för alla träning i att ta i halsbandet då för Sting brydde sig inte alls om det utan tog kontakt och sprang tillbaka till mig igen. Duktiga killen!

Jag utnyttjade sen de andra som stod och pratade (som vanligt på en träningsdag så är det flera som mest pratar 😉 ) som störning. Sting gick fint ff rakt in bland schäfrarna. En gång gjorde en av hundarna utfall då jag belönade på väg ut så då bröt han kontakten på ett ff. Men en omstart och han var koncentrerad igen. Vi misslyckades med en apport men jag tror det var lite för svårt så nära alla hundarna. Det gör inget för håll fast gick utmärkt 🙂 . Vi tränade signalkontroll på ligg och stå och det går bättre och bättre. Ibland blandar han men jag försöker vara så tydlig jag bara kan och jag är övertygad om vi har det helt klart snart. Ni får gärna berätta hur ni tänker på dessa moment, kör ni dem ihop för att träna signalkontroll eller blandar ni aldrig? Hur tränar ni signalkontrollen mellan dessa två moment? Alltid kul att höra hur andra gör 🙂 .

Vi var även med på platsen med flera andra hundar. Jag hade gärna varit på kanten men det kom en eftersläntare så vi hamnade mellan en schäfer och en dobermann. Förra torsdagen och i måndags verkade han lite nervös på platsen, precis som om han inte riktigt kände sig säker och visste vad han skulle göra. Men idag var det som bortblåst. Han låg lugnt och även om jag började med att belöna ganska ofta kom vi efter ett ”fri” då han fick resa sig och gosa lite ligga på nytt och låg då 45 sekunder. Jättebra tycker jag då jag har gått långsamt framåt och precis hamnat på två minuter inomhus utan störning. Jag står ungefär två meter ifrån honom.

Jag är jättenöjd med ikväll. Han höll koncentrationen väldigt bra, jag har hopp inför premiären nu! Jag är inte anmäld (anmäler i sista stund, beroende på platsliggningen) men jag har ett datum som ni inte får reda på nu 😉 .

Avslutar med en film. Sting möter kanin 🙂 .

3 thoughts on “Träning på annan klubb

  1. Oj vad mycket bra träning ni fått till, på en annan klubb med mycket störningar! 😀 Klart ni kommer kunna tävla det där datumet som ännu är hemligt, det tvivlar jag inte en sekund på!! 🙂

    • Det tror jag allt. Det är flera som vet, men alla behöver ju inte veta innan.

      Angående hemsidan så tack 🙂 . Jag har dock inte kunnat ändra visningsbilden längst upp. Det var med nöd och näppe jag fick in en bild som inte var wordpressbild.

Kommentera

