Spårnäsan hittad?

En tur upp på hällmark i några timmar och sen spår passade fint en så vacker dag som denna. I solen var det riktigt varmt och jackan åkte av ganska fort.

Innan vi gick på tur skulle jag testa om jag kunde hitta Stings spårnäsa idag. Jag gick ut ett 100 meter långt spår, det skulle vara relativt rakt men det fanns så många träd i skogen så det blev en vinkel åt vänster. Vinden i sidan/i ryggen och en pinne och snusdosa i slutet. Det fick sen gotta till sig i tre timmar.

Under tiden det låg hade vi en underbar tur uppe på ett berg. Mira är rena bergsgeten på dessa turer och väntade ofta på oss. Men vi måste lära oss att hon börjar bli gammal, vilket jag tycker syns på bilden ovan. Hon la sig för att vila under tiden vi fikade och somnade nog ett litet tag också. Till sommaren ska vi till fjällen, redan nu pratade vi om att vi måste stanna och vila, inte så hon stelnar men så hon inte tar ut sig helt. Men än är det krut i gumman, hon njöt av fulla drag 🙂 .

Jag trodde inte spåret skulle gå något bra för Sting idag, så som han sprang på berget. Men kanske var det springet i benen som var slut (eeeh 😉 ) för så bra som spåret gick idag har det inte gått sen i höstas. Jag hade sparkat upp starten lite och visade honom på spåret och avvaktade att han skulle suga tag i spåret, vilket han gjorde direkt. Sen hade han nosen nere i princip hela tiden, vad det är kul att gå spår efter en motiverad hund när de går så som han gjorde idag! Jag hade innan beslutat mig för att verkligen lita på honom och följa honom så länge som näsan var nere. Han tappade en gång och då var jag lite för långsam i tanken och backade inte då linan slackade, men han vände om mig och gjorde en cirkel och jag följde med. Vi gick kanske fem meter, max från spåret och sen tog han det igen och tio meter längre fram hittade han sin snusdosa och slutpinne. Gullhunden! Åh va kul det var! Hoppas vi har hittat näsan nu, i alla fall var den på besök idag!

När vi, efter en tur på Coop kom hem rensade jag rabatten medan Johan fixade med en skottkärra och kompostområdet vi ska ha på tomten. Jag planterade även lite panseer och påskliljor i krukor. Nu säger jag att det är vår!

Hundarna var konstigt nog slut vid 17 då vi kom in och lagade middag 😉 .

4 thoughts on “Spårnäsan hittad?

  1. Vad härligt att spåret gick så bra 🙂 Hoppas att det håller i sig nu också 😛
    Fina blider också på vackra hundar 🙂

  2. Vad härligt det låter! Finaste tant Mira, tur det är krut kvar i gumman än även om hon behöver vila lite oftare! Så roligt att spåret gick så bra!!! 😀

Kommentera

