Spårhund?

Som det ser ut idag så siktar vi på start i lydnadsettan och inte i appellen 😉 . Sting har tappat spårnäsan och jag kan inte hitta den. Jag har letat överallt, till och med ringt till fia och frågat vart den är 😉 .

Jag fick då tipset att den kan lockas fram genom att ha längre liggtider, 3-5 timmar. Jag har lagt två spår efter det. I skogen bakom oss hittade han visserligen alla pinnar, men spåret såg inte bra ut (2,5 h liggtid – det blir mörkt på kvällarna här än 😉 ). Mer tur än skicklighet måste jag säga. Så näsan var fortfarande borta.

Jag försökte hitta näsan igen igår. En vän till mig hade lagt ett åkerspår, tre timmars liggtid. Nu skulle jag väl ändå hitta spårnäsan?! Tvärtom…han har nu bytt ut hela nosen och halva skallen mot extra energi i benen. Han ligger fint och verkar relativt lugn innan jag släpper på. Men så säger jag de magiska orden och så är han borta. Jag kunde ju hålla i honom säger ni? Ja ni är välkomna att försöka, jag ångrar att jag är nöjd över att ha en biff till kelpie med bara muskler och inget fett. Fram för mer fett på Sting! Lägg till lite kass kondition när vi ändå är igång!

Hur som helst. Ut som en kanon och jag håller i allt vad jag är värd men han lyckas ändå komma ut runt 7-8 meter innan jag får stopp på linan. Nästa gång ska jag lägga den runt mig innan jag släpper iväg han. Han spårade inte, han sprang. Han hittade en pinne men sen var han helt borta. Hjärnan hade ramlat ur det som var kvar av skallen!

Det positiva är att han har glädjen och han vill. Men hur fångar jag hjärnan igen och hittar spårnäsan? Jag har försökt tänka ut hur jag ska lyckas med långa liggtider men under veckorna är det ganska svårt. Jag tror det kan bli lättare då det blir ljusare ute så jag kan gå i skogen som är i närheten av huset. Men jag vill ha fler tips. Malin och jag har pratat om motivationsspår, jag ska prova detta på lördag. Jag vill inte att detta ska bli en vana, samtidigt som jag försöker minnas att han är ung.

Mira var nöjd över Stings misslyckande (och Shakira som missade några pinnar). Hon fick sig två uppletanderutor 😉 .

Hjälp mig hitta spårnäsan igen!

9 thoughts on “Spårhund?

    • Jo, jag är inte orolig så. Men samtidigt så vill jag inte få in vanan att det är så man spårar. Lika bra att ta tag i det direkt i stället för att vänta och få chocken i maj då jag vill anmäla till tävlingar….att jag inte har en spårhund.

  1. Vet inte hur ni tänker med motivationsspår, men har du testat att göra en motivationsövning innan du släpper på honom på spåret?
    Saknar dem ❤

    • De saknar helt säkert dig med!
      Motivationsövning för mig och Malin är att jag går ut med en grej först medan Sting ser på. Sen får han gå spåret direkt. Det var så vi började spåra.

      Vad manar du med en motivationsövning?

      Du kan få ha dem den 11 maj 😉 .

  2. Qila har liknande problem, men för henne så spelar det tydligen ingen roll åt vilket håll spåret går, bara hon får spåra, men hon vimsar hit och dit, går över pinnar pga det och tappar spåret. Hon har fått spåra mycket asfaltspår och spår på kort gräs för att bli nogrann, men då korta liggtider. I alla fall asfaltspåren (parkeringar). Godis i spåret och sen spåra i kort koppel och sele, inte lina. Hon har blivit väldigt duktig på sånna här spår, men nu när jag började spåra i skogen igen, så föll hon tillbaka till sin gamla spårteknik. Snitslar nu spåren så jag vet exakt var de går. Godis här och där, både i snusburkar och på marken. I början fick hon spåra i koppel, nu i kort lina. Går hon av, så stannar jag bara tills hon spårar. Jag styr henne inte, bara stannar då hon vimsar iväg. Lång liggtid, ca 1- 2 h har jag haft på skogsspåren. Senaste två spåren så gick hon bra och spårade i kärnan hela spåren (ca 200-300m långa).
    Har också vissa problem med upptagen, fått lite ideer av Fia där som vi jobbar med. Vet inte om du har direktupptag eller att Sting får analysera åt vilket håll spåret gå åt.

    • Sting har direktupptag just nu. Han har klarat att hitta det själv men vi tar en sak i taget. Jag läste lite i nosarbete och fick många fina tips. Jag samlar på dem just nu 🙂 .

Kommentera

