Har det lossnat?

I morse var det en stor dag! Johan kom hem från morgonpromenaden och sa att han hade gått i skogen – i skogen I tell you! Klockan 6 på morgonen!!! Hundarna har äntligen fått springa som idioter innan jobbet, fått springa av sig lite av nattens stillhet. Sting vaknar varje morgon med en enorm lycka – en ny underbar dag! Förutom det också en enorm energi i de små benen. Nu kan vi börja avhjälpa det på morgonen! Känns underbart!

Förutom benen ska ju denna hjärna aktiveras och nu när vi har ett mål, till och med ett datum för målet så känns det genast mycket tydligare. Framförgående och platsliggning stod på schemat idag. Eller ja, egentligen shejpande av huvudet rakt fram men det var mig övermäktigt, i alla fall ikväll. Jag kunde heller inte riktigt få till att han skulle gå framför mig. Jag tror min plan var en dålig plan, får fundera lite till på den. Men vem ger upp, efter tre pass med utmärkta platsliggningar på upp emot 70 sekunder (wiieeeee) så gick vi ut och gjorde framförgående a la Malin i stället. Jag lurade hunntoken! Det är nära att jag inte vill träna detta heller, men man ska inte vara för stolt. Jag klarar troligen inte av att shejpa detta, med mina kunskaper som jag har idag – inte utan hjälp i alla fall och hjälp finns inte här. Så eftersom jag har sett Malins träning och vet att den fungerar och att det ser vansinnigt snyggt ut i t ex rutan med denna metod så väljer jag denna framför target. Men kom till saken då männska! Jo, jag tog ut Sting och satte fast honom i dörren. Lekte lite med leksaken och gick sen och låtsades att gömma den lite längre fram. Gick sen tillbaka, tog kopplet och följde sting – kastade leksak då han gick framåt. Vi upprepade detta fyra gånger och jag trodde vid andra gången att han inte ville riktigt, att han var osäker. Men det var så att han väntade på min signal, han trodde inte att han fick gå och ta leksaken (som inte låg där). Men vi fick till fyra upprepningar som sagt och jag tror tvekandet kommer att minska ju mer jag belönar att han ska gå utan min signal. Jag hoppas det i alla fall 😉 .

Platsliggningen förresten, jag undrar om det har lossnat nu. Han verkar förstå mer nu, flera veckor sen sist vi körde. Då vickade rumpan fram och tillbaka men nu har vi tränat stadga med tryck under en period och det har gett resultat verkar det som. Håll tummarna 🙂 .

Nu har jag en trött hund, två förresten för gamlingen har fått mat och två (!) ben. Tanta ❤ och jag är lite slö också. Bakade bröd inför helgen också, då får jag besök av Emma! Oh, det ska bli så kul!

5 thoughts on “Har det lossnat?

  1. Åh vad härligt att kunna gå med hundarna i skogen på morgonen! 🙂 Alla metoder är bra, utom de dåliga… eller hur var det? Ni kommer få till ett jättefint framförgående, det är jag övertygad om!

    Ja, det ska bli så roligt i helgen, längtar så! Och hemmabakat bröd tackar jag inte nej till! 😉

Kommentera

