Planering

Jag är planerare ut i fingerspetsarna. Älskar att planera och göra listor och jag älskar också att bocka av. Efter samtal med Fia för någon dag sedan så började tankar på tävling att komma tillbaka. Jag kommer inte starta Sting om han inte känns redo, men jag måste ta sikte på något och kan vi starta så kan vi.

Så, ikväll har jag skrivit upp tävlingar i slutet av maj och början av juni. Två brukstävlingar, en appell och en lkl (ja, jag siktar ju på uppflyttning 😉 ) och en lydnadstävling. Sen hittade jag en utställning i augusti, för blir han minst godkänd i lkl så kan vi ju tävla om CERT.

Jag har även gått igenom alla moment och såg att krypet kommer redan i lkl – oops 😉 . Jag har medvetet inte tränat kryp förrän jag visste hur hans höfter såg ut så nu är det snart dags att försöka oss på det, men inte än.

I akl är momenten läggande under gång, inkallning och apport troligen ingen större svårighet att få till snyggt innan det är dags. Läggande under gång klassar jag som klar och apporten är det mer jag som vill ha mer fart och säkrare ingångar, för att inte glömma att han måste vänta på kommando 😉 . Inkallningen är också bra men även här måste vi få säkrare ingångar. Jag har varit dålig på att sätta ihop moment, men om vi ska tävla måste vi ju det 😉 . Det vi inte har är platsliggning, framförgående och hopp. Det sistnämnda har jag även här väntat på höfterna och prioriterat annan träning. Framförgående är jag inte riktigt klar med hur jag vill träna in, många använder target men jag är inte så förtjust i target. Vi får se om jag måste ändra åsikt men först vill jag prova shejpa tror jag. Vi får se 🙂 .  Platsliggningen är ett hatmoment just nu, jag hade aldrig problem med det momentet med Nikita, hon var jättetrygg i platsen (så länge det inte small) men haken är att jag tycker den är så tråkig att träna. Sting har aldrig rest sig då vi tränar men det med helt stilla är vi inte riktigt överens om.

Så här ser det alltså ut (tack för tipset Harriet 😉 ):

Platsliggning: Påbörjat men långt ifrån klart. Kan ligga upp till 45 sekunder idag.
Linförighet: Delar ok, inte helt nöjd med högersvängar. Viker ut rumpan vid för hög fart. Som min syster sa, jag måste hitta rätt takt för honom, inte för mig.
Framförgående: Ej påbörjat
Läggande under gång: Godkänt. Jag måste träna att han ligger kvar även på längre avstånd. Men upp emot 5-7 meter är inga problem.
Apport: Har delarna, vill ha säkrare ingångar.
Hopp: Ej påbörjat

Jag har lite att träna på med andra ord 😉 .

Spåret gäller att vi får möjlighet att träna på åker och att han tar pinnarna. Vi avslutade förra året med fart utan dess like men noggrannheten behövde bättras på igen. Här kan jag inte säga vart vi ligger idag.

Sen har vi budföringen, han springer på marsch till Johan och har gjort ingång till och med fast det inte var meningen 🙂 . Det blir också något vi ska träna, först med lite mer kända människor. Men springa, det kan han 😉 .

Tävlingsträningen ska man ju inte glömma heller, men den ska jag se till att få ett gäng att göra ofta innan det är dags 😉 .

Idag var vi vid ridhuset då de tränar agility. Idag hade vi en mycket bättre träning än sist. Även om hans älskade lekkamrat Norton drog enormt mycket idag också så kunde jag faktiskt träna lite. I slutet hade de plockat bort en kombination så jag kunde ha bortre delen av ridhuset själv. Eftersom jag kände hundarna som var där so chansade jag och släppte honom och det gick så bra! Mycket bättre än med koppel, han hade intresse och joggade ibland mot de andra men stoppade direkt jag sa att han skulle det. Vi fick till lite ff med rak rumpa, det är när tempot blir lite högre som den sticker ut. Jag går för fort helt enkelt. Sen körde vi lite läggande under gång och det gick jättebra. Han lägger sig snabbt och fint. Här var han dock tvungen att kolla in hundarna när han låg 😉 . Jag är nöjd, det är mycket störning i ett ridhus med agilityhundar.

14 thoughts on “Planering

    • Jag det lutar mot det. Jag har sett Fannys film (tack – gillar sånna initiativ – slipper ju leta själv efter bra filmer :D), jag vet inte om jag kommer att få honom att gå ut så men jag kommer att prova det.

  1. Bra strukturerat men jag blir lite förvirrad med platsliggning, platsläggande och läggande under gång. Vad menar du? 😉
    Vi har ännu mer än ni att träna på, bara så du vet. 🙂

  2. Kul med tävlingsmål 🙂 Oftast lättare att planera och få saker gjorda om man har en tävling att jobba mot. Tycker i alla fall jag 😀

Kommentera

