Utställning idag

Idag har jag och Sting varit på hundutställning. Jag var lite nervös, anledningen till att jag ville anmäla honom var för att testa lite var vi låg i hanteringen. Jag vet att han har mognat och att han inte har några problem med hanteras i vardagen av vem som helst, så nu var det dags att testa ordentligt 🙂 .

Vi var nära att missa vår ingång, trodde att aussie skulle in innan men efter pausen var det dags för oss. Sting och jag rusade in, jag hade inte fyllt fickorna med godis men hade som tur lite kvar sen innan. Domaren var suverän! En äldre man från Norge som lite försiktigt sa till Sting att han skulle resa på sig då han satte sig vid honom för att bli klappad. Medvetet från min sida, då jag ville att han skulle hälsa på honom. Sting stod helt stilla utan att jag rörde honom då domaren (Helge Lie) tittade på tänderna och när han skulle känna över honom valde jag att lägga en hand mot sidan av bröstkorgen och då kände jag att han lutade sig mot den men han stod helt stilla än. Jag är så nöjd över detta, ändå har jag inte tränat så jättemycket. Jag tror helt enkelt att han har mognat och insett att det inte är så farligt att bli undersökt. Kanske har alla veterinärbesök som varit väldigt positiva för honom haft en bra inverkan också.

Men om vi ska ställa fler gånger så får lilla mannen allt lära sig att träningen vi gör hemma ska komma fram i utställningsringen också 😉 . Stanna? Vad är det? Trava? Jag? Nu överdriver jag men han ville inte gärna ställa sig i början, men efter en liten paus då bruksklassen gick (en hane där med) så fick vi till det. Trava gjorde han väl men lika mycket bakom mig som framför mig, tittade på publiken (oooh så många människor och hundar!)

Resultatet då?

HP och CK och 2:a bästa hane 🙂 . Grymt nöjd!
Kritiken:
14 månader. Vacker junior. Välformat huvud. Bra ögon och öron. Korrekta. tänder och bett. Bra uttryck. Fin könsprägel. Bra hals, överlinje och front. Utmärkt kroppspropositioner. Välkroppad. Välvinklad. Utmärkt päls. Bra temp. Välvinklade bakben. Rör sig och visar sig fint.

Jag träffade Lilla Primtorpets Qiwi på utställningen och dennes uppfödare och matte (fodervärd?). När jag letade efter valp hade jag koll på den här kenneln och gillade Qiwi (hennes namn speciellt 😉 ). Jättetrevligt att träffa henne och Sting avgudade henne, tyvärr var det inte ömsesidigt. Sting kunde inte förstå hur hon inte kunde tycka om honom (jag förstår, alla gillar inte en kelpienos i rumpan 😉 ). Det är förresten Qiwis matte som tagit kortet ovan. Jag har tyvärr inte hennes namn.

11 thoughts on “Utställning idag

  1. Vad skönt att träningen gett resultat. För oss är det tvärtemot. Och vi har en massa negativa veterinärbesök i backspegeln. Även om vi har haft snälla veterinärer så har vi varit där för otäcka saker, tex analsäcksinflammationer. Som följd av det (tror jag) så har vi också fått problem med tex kloklippning här hemma. Så tråkigt att behöva börja om med sån träning, men nödvändigt.

    Grattis till resultatet och fin kritik också 🙂

  2. Tack för din hälsning på min hemsida och Grattis till den fina kritiken på utställningen, Sting var jätteduktig. Trevligt att träffas och prata lite. 🙂 Qiwis matte heter Sandra.
    Vi kanske ses igen på någon annan utställning framöver, ha det bra. 🙂

Kommentera

