Vinterpromenad

I -17 gav vi oss, jag och Stina som har två mittelspitzhanar iväg till en vän till mig som har tre sheltiehanar. Vi skulle gå på promenad. Solen sken och det kändes inte så kallt som igår så jag såg fram emot det. Igår förresten lyckades jag få utslag på båda låren av jeans under termobyxor och så fler minusgrader än idag plus blåst. Så nu har jag två ömmande lår 😦 . Men idag tog jag mysbyxor över långkalsongerna och sen termobyxor på. Redo!

Det skulle bli spännande att se hur sex hanar interagerade. Jag valde att inte ta med Mira då det eventuellt skulle komma ytterligare en tik och när det dessutom var så kallt så hon skulle få ha täcke på sig. Onödigt att hon ska känna sig orörlig när hon redan innan är lite mer stel på vintern.

Tänk så bra det gick med alla hanarna. En av spitzarna fick dock åka i koppel igen då ha inte kunde låta gammelhunden vara. Det uppskattades inte av de andra men det markerades snällt (lagom mycket) hela tiden.

Sting tyckte allt var vansinnigt spännande, svansen i topp hela tiden 😉 och hans största uppgift var att hålla ihop flocken 🙂 . Han ser ut som om han spänner sig hela tiden men han reagerade väldigt bra på allt vad de andra äldre hundarna sa och han tyckte det var såååå kul! Han lyssnade dessutom väldigt bra på mig, så jag är mycket nöjd med promenaden. Ser än så länge (ta i trä) inte mycket dominans i mannen, han vill leka men det märks att han har lite snurr i bollen än. Han reser ragg, morrar lite, piper lite, gör invit till lek och flörtar…på en gång. Jag tror det är lite osäkerhet också, han vill så gärna att alla ska älska honom men alla gillar inte en kelpiepojke med stirrande ögon som är överallt på samma gång, även om han är snäll 😉 .

Här ser ni fina Ruff till vänster, söta Norton (som är lite osäker och först nu börjat gilla Sting och förstår hur han fungerar) till höger och ryggen av gamlingen, som jag just nu tappat namnet på. Ljuvlig är han i alla fall.

Här kollar Norton in mittelspitzen Auwrell (stavningen är jag inte säker på). Han är bara sex månader.

Under turen kom det en tervtjej in i flocken. Jag kopplade upp Sting ifall det skulle bli gruff så var han inte i det i alla fall. Men oj så fint det gick, inte ett gruffande mellan hundarna och de känner ju varandra inte sådär jättebra och två var ju helt nya i gänget.

Min fina kille (som kallades svart idag av kvinnan som ägde terven…han är mörk i och för sig 😉 ) och Norton.

Nu ska jag snart ge mig ut i kylan igen…brrrr. Inne är det rent i alla vrår (så långt det går när han har en lapsk som fäller som jag vet inte vad just nu) och efter promenaden väntar en varm dusch, en go middag och lite vin. Ha en underbar söndag!
Jo! Ni som har valpar som vill vänja dem lite med det vinande ljudet som av en raket kan ju köpa en svart ”bomb” som finns i affärerna. Läste inte så noga, men såg att man kunde stoppa godis i den och köpte en. Men direkt den slår i marken så låter den wwiiiiieeeeeeekrrrrssshhh (ska låta som en bomb i slutet 😉 ). Inte riktigt vad jag hade tänkt mig eftersom jag skulle ha den till att stoppa godis i. Men Sting gillar den 🙂 .

5 thoughts on “Vinterpromenad

  1. Åter igen – Sting har verkligen helt galna ögon, så jag förstår att vissa hundar kan känna sig lite utstirrade 😉
    Mini är van vid storflock numera, då jag oftast går söndagspromenad med ett stort hundgäng. brukar vara mellan 7-11 hundar med varje gång. Fullt ös med andra ord 😀 Har gått med dom tidigare år med alla mina hundar och det har i stort sett alltid fungerat bra. lite ombyte i flocken emellanåt, då någon flyttar/flyttar in – och sura/dumma hundar blir inte långvariga i flocken.
    Även om Mini kanske inte leker med hundarna (hon tycker de flesta är för stora och buffliga), så tycker jag det ändå ger så otroligt mycket vad gäller kommunicering hundar emellan. Att hunden får lära sig kroppsspråk på flera olika raser med olika utseende är guld värt.

  2. Roligt med bilderna!
    Idag var vi ute igen med terven och några till, nio hundar blev det, helt okomplicerat och plats för fler :-).

    Förresten han heter Jambo…;-) Fler bilder?

    • JAMBO!!! Tänk vad jag funderade, jag hade det på tungan och kunde det till och med då vi gick. Pinsamt!
      Jag har fler bilder, jag skickar dem till dig ikväll 🙂 .

Kommentera

