Uppletande

Jag har börjat med uppletande. Jag har medvetet valt att vänta med detta för att inte börja med ”allt” på en gång. Men nu när han börjar funka lite bättre med att komma med saker började jag träna inomhus. Gömde olika små leksaker som inte har så stort värde för honom och skickade iväg honom. Det är tur att vi inte har parkett i hallen där jag skickar honom i från, för han tycker det är kuuuuul! Han letar, finner och kommer ofta direkt in med leksaken och då får man en massa gotte och gos. Han har också fått hämta en efter att Mira varit ute och letat och alltså utan att jag gått ut med en till. Han springer iväg och letar trots att retningen av att jag går och gömmer något inte finns. Det är bra.

Idag fick han så prova Mira och min lek där jag tappar saker på promenaden. Mira tycker ju leken är jättekul så Sting blev allt sugen efter att hon fått visa hur det ska gå till 😉 . Han började febrilt leta, vid sidan av skoterspåret och i den djupa snön. Helt fel med andra ord men svansen gick som en propeller och aktiviteten var det inget fel på 😉 . Jag lockade ut honom och skickade honom igen och efter ytterligare lite letande råkade han komma så långt ut (det handlade bara om några meter till) så han kände leksaken. Wiiieeeee, matte en leksaaaaaak! Jubel från mig och så kampade vi. Leksaken var dock inte så rolig att komma in med så efter att jag, min tröga hjärna hade listat ut hur jag skulle få in honom utan tjat så hade han några raider med leksaken 🙂 . Men han släpper ju på tack direkt jag säger det så det är inte hela världen. Jag kom dock på att tack vare den djupa snön så springer han på skoterspåret först och främst och efter mig då jag springer. Så när han hittat leksaken sprang jag och han kom efter, jag stannade upp och han kom ända fram, där fångade jag upp leksaken (jag jagade den inte, han kom fram och erbjöd kamp) och så kampade vi. Han fick vinna den och så gjorde vi det igen. Fungerade jättebra så detta måste jag få in ordentligt. Jag lyckades ju ramla rätt på rumpan en gång till Stings förtjusning, bara att rejsa förbi med leksaken och ha skitkul själv. Men den bjuder jag på 😉 .  Det roliga med det hela var att redan tredje gången såg jag att han fattat, han drog sig inte ut åt sidan utan sprang iväg dit jag skickat honom så nu ska jag snart börja öka avståndet mellan mig och leksaken.

Kontentan var i alla fall att Sting gillade Miras lek så nu har jag snart två galningar som letar efter sånt som slarvmajan har tappat 🙂 .

3 thoughts on “Uppletande

Kommentera

