Föreläsningen

Jag tyckte föreläsningen med Ole Fryklund var bra. Det jag gillade att höra var att BARF inte är något som han rekommenderar, det är väldigt svårt att pricka rätt och gör man fel så kan det bli väldigt fel för en växande hund. Jag har aldrig velat BARFA just av den anledningen, jag har inte kunskaperna som många tror sig ha idag. Vem som helst bara börjar med denna mat och tror att de kan verkar det som. Jag tror inte det och tyvärr kan det ju gå ut över hunden och det tycker jag är fel. Torrfoder eller färskfoder funkar bra och är bra! Han sa också att ger man fel foder till vuxna så påverkas de inte så mycket som just valpar, så ni som tänkt BARFA eller ge tillskott i helfoder kan ju tänka på det. Tillskott pratade han också om och visade en bild på en hund som fått för mycket kalk, resultatet var en hund som hade böjda ben och inte kunde gå. Jag pillar inte med BARF eller tillskott tänkte jag då. Sting har ju alltid varit smal, jag har medvetet hållit honom smal för det finns inget värre än mulliga/feta hundar…eller jo, men ni fattar 😉 . I alla fall så sa Ole att unghundar ska vara slanka, har de hull så får de för mycket mat. En valp/unghund ska ha foder så det räcker till tillväxt, inte för att bygga på hull.
En annan bra sak som kom upp var detta med växtvärk. Det finns inget som heter växtvärk, det är benhinneinflammation eller något betydligt värre. Inflammationen går över av sig själv med vila medan det andra måste undersökas. En hund som växer ska alltså inte halta! Det var nytt för mig. Något som också var nytt är att valpar som inte får röra på sig under kontrollerande förhållanden riskerar att få problem med lederna, de (lederna) behöver rörelse för att bli bra. Något att tänka på om man har Berner eller liknande som riskerar att få HD, rör på dem men i måttliga mängder och i kuperad terräng och givetvis inte promenader utan rörelse, alltså utan krav på att gå långt. Det är inte farligt att gå i trappor men det är onödigt att göra det för mycket. Jag har inte motionerat Sting för mycket, han rörde på sig själv och jag följde efter 😉 .
Detta är taget från mitt huvud så gå inte efter detta som citat av vad han sa utan helt enkelt en återgivelse av föreläsningen. Den var bra, dock lite väl invecklad i vissa avsnitt som foder. Jag hade gärna sett att han berättade om hur man sätter igång en unghund i träning, målet är ju en skydds- agility eller drahund (föreläsningen riktade sig till aktiva hundar och speciellt till de sporterna). Men man kan inte få allt 🙂 .

7 thoughts on “Föreläsningen

  1. Precis! Mitt i prick 😉 Kalk – usch, andra mineral/vitamintillskott – usch, om man tillsätter till helfoder vill säga. Ger obalans så att det stänker om det!!!!! De vattenlösliga, som B- & C-vitamin är väl inte så farliga iofs, men nåt annat ska man inte hålla på och experimentera med – inte om man ger ett helfoder. C-vitamin (askorbinsyra) är bra mot juvenil vaginit hos tikvalpar och den benhinneinflammation som du skriver om. Det KAN faktiskt vara så att hunar som som växer sakta och fint, får röra på sej och har en balanserad kost får det iaf. Kenth’s Ixo hade troligen det. C-vitamin hjälpte. Skitfina leder vid röntgen hade han – som en passus 😉
    Vitamin- och mineral tillskott måste ges om man ger nåt annat än helfoder. Då måste man RÄKNA ut hur mycket det ska vara.
    Färskfoder är BRA! Det borde ALLA hundar få, åtminstone några gånger i veckan. Å ett märgben att gnaga på!
    Bra att du berättar om hans påpekan att röra på valpar och unghundar på ett vettigt sätt! Leder måste användas. Låter som en vettig person 😀

      • Då förutsätter du ju att jag kan stava rätt 😉 .

        Jag försöker få tag i ett vettigt färskfoder till Sting nu, vom och hundemat. Han fick det under jul och det gjorde underverk med hans mage. Bajsade mindre och hårdare. Men att få tag i det var inte det lättaste, så nu får jag planera in resor till södern (åtminstone några mil ;)) för att köpa det. Men det blir när nuvarande säck börjar ta slut.

  2. Det är bra att ge ett mål torrt och ett mål färskt, tycker jag. Kan vara struligt att få med sej färskfoder ibland och då är det bra att ha ett torrfoder som de är vana vid. Vissa hundar kan i förlängningen bli lite hårda i magen av enbart färskfoder. Tammy är en sådan – suger upp ALLT med porerna och lägger även på hullet 😉 Så mindre mängd av det färska till henne + krossat linfrö, då går det bra.

  3. Så skönt att läsa att valpar inte ska ha hull. Det kan man ju inte säga att Ace har. Han är precis lagom. 🙂
    Ace äter fortfarande 4 dl. 😉 Nu har jag bytt från RC till Acana.

Kommentera

