Lagom mycket störning

Ja vad är det? Han klarar av E4 med bilar, men inte Akka utanför köket. Då kan han inte leka längre. Stoooor störning för mannen. Så vad är då lagom störning för honom och hur får man till lagom störning. Jag är troligen helt ensam på klubben nu, men det ska jag ju inte vara….så dit kan jag inte åka för att träna. Vad gör jag då det kommer en människa och går och Sting helt tappar bort sig och bara stirrar. Jag har börjat med att ta bort honom från det roliga, stå så han inte kan se något roligt och när han tittar på mig så försöker vi på nytt. Det verkar ha funkat men vi har inte provat det så mycket. Jag gissar att det är en period och jag vet att det blir bättre med träning, men försök träna det med ett samhälle där klubben dör varje vinter!

Så, hur har ni tränat störning? Vilken nivå har ni lagt er på?

4 thoughts on “Lagom mycket störning

  1. Ja det är ju inte så lätt när folk slutar träna på klubben bara för att det blir lite kallt och snö. Du får väl försöka hitta störning på andra ställen, men jag tycker i alla fall det är jättesvårt att hitta rätt nivå på störningen – antingen blir det oftast för lite eller för mycket. Ska bli intressant att läsa vad du får för svar från andra. 🙂

  2. Visst är Sting runt 1 år nu ?
    Jag kan bli galen på Mini just nu, för hon är idiot-tittig så fort det blir mörkt ute och tror det mesta är vilt. Röda baklysen på bilar verkar förvandlas till röda harar och ska stirras på (här släpps ingen Mini lös när det är mörkt för tillfället), en mössa långt bort är en stickad hare osv. Allt är harar i mörkret…. jag som absolut inte ville ha fler jaktgalna hundar 😉 Jag lever dock på hoppet att denna period ska gå över och livet blir lite mer balanserat framöver 🙂

  3. Jag skulle inte göra så stort väsen av det, låt honom stirra, tills han stirrat färdigt och så busar ni då han tar kontakt med dig igen. Eller så gör du som du gjort – går därifrån. Så länge som han bara tittar, inte skäller eller annars utagerar, så skulle jag inte bry mig. Han är en ”liten” kille än om än i en knepig ålder och allt är spännande.
    Det där med störningsträning är svårt, individuellt och beroende av hundens mognad och ålder och givetvis tränig.
    För Qilas del så innebär det att vi är på olika nivåer av störningstålighet för olika moment/situationer. Det blir att jobba på att hitta balansen i vad hon klarar och inte klarar. För svårt=backa och för lätt=göra svårare och sedan tänja på gränsen för vad hon klarar, lite i taget + lättare ibland fast hon skulle klara svårare. Fast också tänka på att INTE ALLTID göra en grej lättare, så fort hon inte fixar det, utan även utmana henne lite.
    Qila har alltid varit väldigt miljöstark ända sedan liten pupp, men har ännu problem med människor och hundar vi möter på promenader – Plötsligt på promenaden så dyker det upp en stor svart hund tex. (svårt) som jag inte är förberedd på och det går kanske inte att öka avståndet. Då gäller det att göra det bästa av situationen och sedan jobba vidare vid andra möten, som jag kanske måste backa i svårighet ett tag, men som jag kan anpassa avståndet (gå åt sidan) så att hon känner att hon har kontroll över situationen igen.
    Det där med störningar är nog hela tiden nått man får testa och prova sig fram med på den egna hunden. Nu kan du ju inte påverka vad som till exempel sker på klubben, om det är folk där eller inte (känner igen frustrationen), så då får du jobba med andra störningar. Klubben hinner du med 😉 . Parkeringar utanför butiker där det går mycket folk till exempel och förstås anpassa efter vad han klarar. Lättare övningar där det är svårt och tvärrt om. Någon galleria om det finns, busstation och så givetvis platser där det dyker upp någon människa/hund nu och då. Det jag har erfarit är att många hundar bättre klarar av röriga miljöer där det är mycket folk/hundar/störning, men när det är bara tex EN person eller hund, så blir det genast mycket svårare för då kan ens egen hund lättare fokusera just på det. Är det många/rörigt så är det inte lika lätt att fokusera på allt och alla samtidigt. Så det som vi uppfattar som en stor störning, behöver inte alls vara svår för hunden.
    Vet inte om du blev nått klokare….men mina funderingar i alla fall…

    • Tack för att du tar dig tid att skriva så långa bra kommentarer! Helt klart är det så att Sting har problem med att det kommer EN hund eller EN människa. Då ska det kollas in. Jag kom på ett ställe där jag kan träna!!! Woho! Dit ska jag efter vaccinering på onsdag! Tack!

Kommentera

