I´m back!

Jupp, nu är jag tillbaka! Internet fungerar äntligen, nu är det bara tv och telefon kvar.

Jag ska göra i ordning några bilder på huset som jag lägger i nästa inlägg. I detta ska Mira få pryda hela inlägget, jag tog några härliga bilder på tant förra året ( 😉 ) i december. Ser nu när jag lade in dem i datorn att de blev helt ok :).

Jag vet inte varför den här blir liten, Picasa och jag kommer inte överens. Någon som vet varför den första bilden i albumet är stor och de andra små får gärna tala om för mig hur man ändar det.

Sting fick hänga med till Birsta idag. Det är ett stort handelsområde. Jag och Sting skulle träna med störning 😉 . På Arken zoo försökte han markera över en annan hund för första gången så nu får jag börja se upp med mannen. På biltemas parkering fanns ett området bredvid E4 där ingen stod med bilen. Perfekt för träning. Vi körde fritt följ, inkallning, kamplek (kampa rätt och du vinner 🙂 ) och platsliggning. Både fritt följ och inkallning hade vi problem med igår då jag var på klubben och tränade. I och för sig så är det inte ultimat att träna i nästan en dm snö då det snöar 😉 men ändå. Han vill lägga sig under ff och stannar ett perfekt ställande under inkallningen. Jag har ingen aaaaaning vad jag har gjort för att få till det 😉 . Jag fick i alla fall till riktigt bra ff igen och även några fina inkallningar. Provade även att provocera honom lite då han satt, sa ooooooh och eeeeeeehhh och han satt, även om det ryckte i gumpen. Platsliggningen har vi tragglat med, jag har inte kunnat få till det. Han rör frambenen, sträcker fram dem efter ett tag så vi har inte kunnat gå framåt i tid. Med Nikita och Kiwi ökade jag avståndet ganska fort just för att de båda inte gillade att jag stod rakt framför dem. Kan det kanske funka även på min andra mjukishund i raden (Nikita var INGEN mjukis 😉 )? Jag la (smack i backen 🙂 ) honom och gick ut ungefär sju meter. Se där, helt stilla låg han. Tre gånger provade jag, den första och tredje gick jättebra. Den andra fick jag fela för han nosade då jag vände mig om (ajabaja 😉 ). Men på tredje försöket låg han i 20 sekunder. Då släppte jag honom på fri när jag var tillbaka så kampade vi. Superbelöning för en mycket bra platsliggning. Jättenöjd med det, håll tummarna för att det inte bara var tillfällighet 😉 .

Nu ska jag kolla lite bilder på huset 🙂 .

4 thoughts on “I´m back!

  1. Jag måste verkligen skärpa mig och inte vara så förbannat enformig i min träning o alltid träna hemma eller på en klubb.
    Det är så inspirerande att läsa om era framsteg.
    Lilla finMira då som har så mycket klokhet i sina fina ögon. Hoppas hon hänger med många många år till. ❤
    Kram

  2. Trevligt att du är tillbaka 😉
    Vittringen började jag med tejp – genomskinlig tejp rättare sagt. Qila är van nosduttare/frysa nos) på allt jag pekar på typ, så att frysa nos mot tejp var inte svårt att lära. Annars skulle jag ha börjat med dutt/frysa i hand och sedan ha en liten tejpbit i handen. Nästa steg är att k/b nosfrys på tejpbiten fast på golvet. Fördelen med genomskinligt tejp är ju att den inte syns, så hon fick ju koppla på näsan direkt för att lokalisera och frysa nosen mot tejpen på golvet. Flytta på tejpbiten efter varje k/b. När Qila var säker att leta upp och markera tejpen någonstans på golvet. Tränade sedan med alla möjliga saker(typ bestick, pennor ovs) runt tejpen på golvet och flyttade tejpbiten runt mellan dem. Satte sedan fast tejp på en vittringspinne och jobbade likadant. Sedan en pinne med tejp och en utan. Sedan många pinnar + tejppinnen. När hon var säker att markera tejppinnen bland många pinnar så var det bara att plocka bort tejpen helt. Kriteriet att trycka nosen och markera rätt pinne tränade jag länge innan jag började k/b gripandet. Själva apporteringen i momentet går att baklängeskedja. Där någonstans har vi fastnat pga att Qila har börjat att tugga på apporterna nära mig, värst på pinnar 😀
    Själv tycker jag att genomskinligt tejp varit ett mycket bra sätt eftersom hunden absolut inte kan se den lilla biten mot golvet (har trägolv), utan är tvungen att verkligen använda näsan från början för att lokalisera biten.

  3. Ääääääntligen är du tillbaka! Som jag har längtat! 😀 Jag är så dålig på att ringa och prata i telefon. *skäms*

    Vilka fina bilder på Mira och vad roligt att det går så bra med Stings träning, ni är så duktiga båda två! 😀

Kommentera

