Spårutmaning

Jag blev så inspirerad av Agge och Sareks spårande här om dagen att jag ville utmana Sting lite på samma sätt. Jag började med att gå runt tio meter, la en pinne och sen gick jag en bit igen innan jag la nästa. Tanken var att jag skulle ta av Sting från spåret vid första pinnen, låta honom ta ett upptag a la Sarek och sen spåra vidare med en markering strax efter det av nästa pinne. Sen fortsatte spåret över en mycket gammal väg, in på andra sidan och där en vänstervinkel. Vidare kanske 15-20 meter och sen en vänstervinkel över ”vägen” igen. En högervinkel till för att gå ut på vägen och ner på en annan grusväg (som leder till ett gammalt igenväxt sandtag. Där la jag slutet. När jag gick ut mötte jag en man med en hund som alltså korsat spåret tre gånger 😉 . Japp, utmaning var det.

Maria och Per med Akka var med och hon fick två spår, damen behöver få upp lite spårnoggrannhet, mer noga med vinden (den var obefintlig idag förutom lite pustar) för hon tar lätt upp huvudet och försöker hitta lättare vägar. Vilket gjorde att hon tappade sig lite i det andra spåret. Men hon tar vinklar och även ett upptag klockrent!

Vi tränade lite lydnad medan spåret låg. Jag försökte mig på höger- och vänstersvängar. Högersvängarna är inte bra, jag får fundera vidare där. Vänstersvängarna är bra förutom att han så gärna vill sätta sig ner ibland för att svänga runt rumpan. Men oftast rör han sig övernoga med rumpan in efter mig. Sötnosen 🙂 .

Maria tränade Mira också förutom Akka. Mira fick gå lite ff och apportera. Det sista är hennes favorit, hon kunde knappt sitta stilla 🙂 . Mira fick även ett spår som Maria gått, med många klurigheter. Hon missade en klurighet totalt men när jag trodde hon velade i början hade hon gått precis där Maria hade gått. Hon slarvade lite med pinnarna men efter att jag retat henne med en så skärpte hon sig, jag skulle inte själv få roligt med dem 😉 .

Spårupptaget på Stings spår gick ok, lite velande men snabbt iväg. Markerade första pinnen och efter gos och godis i spåret gick vi av cirka fem meter och så lät jag honom gå på igen. En snabb kik på Maria och Per och sen direkt rätt håll. Andra pinnen tog han i munnen och vände sig om!!! Han markerade ordentligt. Jag jublade i högan sky och där hade vi extra mysigt 🙂 . Vidare och stopp innan övergång, han var rakt på kärnan då jag hade markerat upp var jag gick över. Han tog vinklarna över klockrent, den första bäst men alla bra. Över vägen igen, även här klockrent i kärnan och vinkeln på andra sidan tog han bra. Efter här tappade han lite, det syns så väl direkt han gör det för han skuttar liksom direkt tillbaka. Ut på det sista var svårt, här hade det nog gått fler än mannen vi mötte. Men när jag släppte honom lite längre ut då han gick mot rätt håll tog han upp det och spårade mycket fint i slutet och hittade slutmarkeringen. Mycket godis, kamp och gos där 🙂 . Jag är så nöjd! Jag är stolt över honom och glad över att jag vågade utmana honom för att se hur mycket han klarar. Jag hade med mig leksak och godis ifall jag kände att jag ville bryta och jag skulle kanske ha brutit innan vi kom ut i slutet men han redde ut det!

Nu ska packa några lådor. Sting sover sött 😉 .

6 thoughts on “Spårutmaning

  1. Vad härligt att han fixade det! 🙂 Skönt också att det finns fler fegisar som är rädda för att utmana sina hundar. 😉
    Här blev det inget spår men annan träning dock 😀
    Gå och packa med dig nu! 🙂

  2. Så kul att läsa era bloggar. Man nästan ”känner dig och Stingen. Har själv noll erfarenhet av spår men har precis börjat att lägga 50meters till Snäckan o hon går som en dammsugare.Är jätterädd att försvåra eftersom jag är orutinerad men vi får väl prova oss fram. Har bara spårat 4-5 gånger sedan Fia visade oss godisspår på lägret. Hoppas att ni kommer att trivas som husägare. Kan vara lite jobbigt ibland men herre gud så skönt

    inte godis eller lek inte om inte mammsen är med. Med rulle släpper vi ju tvånget så det får nog bli så även om hon har ett kanon skall

    • Ursäkta sent svar från mig. Jättekul att du läser, önskar att fler ville skriva bloggar. Det är så kul varje gång mail från S-valparna trillar in, det är alldeles för sällan 🙂 .

      Går hon så bra på 50 meter så tycker jag du kan utöka. Var noga med att nosen är i backen (beroende på underlag då) så hon inte viftar för högt och svajar. Blir gööörbra detta 🙂 .

Kommentera

