Artikel i Canis

Jag har nyligen fått senaste numret av Canis och det brukar alltid ta några dagar ibland någon vecka för mig att läsa allt, så även denna gång. Jag brukar dock aldrig bli ledsen eller utpekad eller vad man ska säga av en artikel. Det blev jag denna gång. Det handlar om artikeln ”Omvänt lockande kvalitetssäkring VS hjälp”. I artikelns första stycke står det i slutet: ”Vår tanke var i första hand att detta skulle användas som kvalitetssäkring av ett beteende som vi redan hade shejpat fram. Men vi ser ständigt klickertränare som i stället tar en genväg genom att rätt tidigt i inlärningen använda omvänt lockande som en hjälp i stället för att shejpa ärligt och redigt”.

Hela artikeln är skriven på detta tråkiga sätt. Jag känner mig oerhört träffad över att jag inte hade KUNSKAPEN som de tydligen, helt uppenbart har. Jag visste inte att det var så man ”skulle” göra, för ingen har gett mig den kunskapen. Jag har läst mycket på både Canis och andra sidor och jag kan inte minnas mig att det någonstans har stått så tydligt vad som menas med omvänt lockande egentligen. Inte så tydligt som det står i denna artikeln.

Jag tycker det är himla trist att en tidning, dessutom de som har tidningen skriver en sån artikel. Jag kanske är extra känslig för jag är relativt ny inom klickerträning, men jag tror inte att jag är ensam.

Det som var bra med artikeln var det faktum att jag nu vet hur de tänker om detta. Men bara för att de tänkte att det var på det sättet omvänt lockande skulle användas så tycker jag inte att någon annans utveckling av metoden är fel. Det är varianter av samma träning.

5 thoughts on “Artikel i Canis

  1. Äsch, skit i det! Du använder väl omvänt lockande i det syftet du behöver det och på det sätt som passar dig. Varför skulle det finnas rätt eller fel? Så länge träningen går som du vill och på ett bra sätt så är det ju bara hur bra som helst!
    Känn inte att du har gjort fel utan tänk istället på hur mycket du och Sting har lärt er och på hur bra det går på det sätt NI tränar. Du är en grym hundtränare!
    Kram

    • Ja, det är ju det jag reagerade på. Att det tycks vara helt fel om man utvecklar eller använder det på ett annat sätt. En artikel i en tidning ska inte vara skriven så, det är tråkigt och ännu tråkigare är att jag betalar för det 😉 .

  2. Hur man använder sig av omvänt lockande är väl upp till var och en, precis som alla andra metoder. Jag har då verkligen inte sett något i ditt sätt att använda omvänt lockande som något konstigt, jag tror jag använder det som du gör, men då kanske jag också gör fel enligt den där artikeln. Men vad gör det? Våra hundar är ju bäst i alla fall. 😉

Kommentera

