Utveckling

När Sting var valp var han lite blyg, han var inte rädd för människor men brydde sig inte så mycket om dem eller visade med mycket tydligt kroppsspråk att han var liten och undergiven. Han ”gillade” däremot inte barn, dem var han osäker på och backade allt som oftast ifrån dem. Han var nog en liten osäker prick när det gällde vissa saker. Men som han har utvecklats! Jag hoppas jag har gjort en del för att hjälpa till, men mycket är nog mognad också. Det jag har gjort är att inte göra en så stor sak av det, många har gett honom godis och han har ofta satt sig intill helt främmande för att gosa till deras glädje (en så go och lugn valp du har, sa de med kärlek i blicken).

Här om dagen skrev jag om barnen han hälsat på, det gjorde mig så glad! Idag fick jag nästa bevis för att han har mognat och att min lilla träning har gett resultat. Veterinären som tog emot Sting träffade honom på utställningen och då ville han inte alls hälsa på henne (det är nog enda gången han har backat från en människa mer bestämt, men han hade ont i örat och jag hade rätt innan pillat på det). Idag gick han rakt fram och satte sig hos henne och hon kollade hjärta och annat (han gick förresten med henne utan att ägna mig en blick, jätteskönt att slippa konflikten om han hade sett att inte jag gått med). Så nu när jag hämtade honom, ja det var förresten kul – nu kommer en parantes 🙂 . Jag hörde bara en dörr öppnas, lite väsen längre ner – ”men lugn” eller liknande och sen hörde jag en hund som dunsade fram i galopp och flåsade. Där kom Sting, skitglad och med galna ögon och tungan på sne ”heeeeeej!” Han slängde sig upp i min famn, så gott det gick innan han var tvungen att springa runt mig och sen slänga sig på rygg (i sitt kiss, han läcker när han är glad 😉 ). Veterinären kom efter och sa direkt att vilken skillnad det är på honom. Vad har ni gjort? Han hade varit en jättesocial kille på stationen 🙂 . Jag vet ju att han är en helt lagom social kille men det kändes så kul att få höra det av andra. Han behövde bara mogna lite. Sen använder han väldigt tydliga, undergivna signaler då han hälsar på alla men jag gillar dem. Det finns ingen risk att han missförstås av någon, varken människa eller hund (om inte hunden är konstig och då funkar inga signaler).

Operationen gick för övrigt bra. Han ska äta mjukmat i dagarna fyra…eller tre, vi får se hur länge det räcker till. Sen ska jag mjuka upp maten några dagar till för säkerhets skull. Men till helgen då Emma kommer ner med sin Udda så kommer vi träna lydnad som vanligt, bara med mjukmat och inte kamp som belöning. Det ska bli så kul att få träffa Emma igen, dem båda! Vi ska träna hund på lördagen och på söndagen ska Mira och Udda ställas ut på lapphundklubbens utställning. Kanske ska jag slå på stort och bada henne innan….vi får väl se 😉 .

7 thoughts on “Utveckling

  1. Klart att du har nåt att göra med det också! 😀 Så roligt att han var så glad och social hos veterinären, annars kan ju det verkligen vara ett ställe som många hundar tycker är jobbigt att vara på. 🙂

    Ja, det ska bli så himla roligt att ses igen! Jag längtar jättemycket!

  2. 🙂 Så roligt att det märks skillnad på Sting mognadsmässigt 🙂
    Och skönt att operationen gick bra.
    Qila var för övrigt på ingående undersökning idag och mycket riktigt är tonsillerna irritrade och svullna – penicillinkur och hjälper ej det blir det operation för henne också 😦

  3. Vad stor han har blivit! Var ett tag sen jag kollade runt i bloggar pga min egna bloggpaus, men här var det ju roligast att kika in! Vilka härliga träningsfilmer dessutom! Jätteduktiga! 🙂

Kommentera

