Hata getingar

Ja, jag hatar dem verkligen. Igår körde vi uppletande, tre hundar hade varit ute i rutan. Miras tur…de attackerade och attackerade. Sting satt fast i ett träd när jag började skrika på Mira att springa som en idiot. Försökte få henne att springa fortare genom att springa iväg men hon sprang med lutat huvud och såg ut att ha så ont så ont. Jag såg en på ryggen, Ann-Sofie – en nyfunnen vän till mig såg att det var minst två. Jag borstade bort en från örat och en från ryggen samtidigt som jag sa till Ann-Sofie att gå bort med hennes hundar. En tagg satt kvar i Miras öra. Vi gick upp till grillstaden där våra respektive väntade. Mira satte sig och svajjade, benen ut på var sida. Jag ringde till Tina för att få numret till veterinären på Agria medan Ann-Sofie kollade Miras slemhinnor. Jag kom på att Sundsvalls djursjukhus var öppna. Under tiden jag stod i kö drack Mira vatten och verkade mer kontaktbar. Hon gick upp till Johan och gick sen och la sig vid oss. Hon var klart påverkad. Jag var så orolig! När vi pratade med veterinären bad de oss avvakta i och med att hon hade tagit godis och gått upp för att dricka vatten. Vi skulle hålla koll.

Lite senare svullnade hon, först nosen på flera ställen senare ena ögat. Hon ville lägga huvudet men det gick inte. Johan skar bort enkvistar så hon skulle kunna ligga kvar utan att få sådana på sig. Vi avvaktade. Hon tog emot bröd och korv från barnen, ögonen blev mer vakna igen.

Lite senare reste hon sig och hängde med Johan i skogen, jag började andas ut.Ytterligare lite senare gick hon till mig och stoppade in huvudet vid min mage då jag satt på huk. Hon ville gosa och svansen svängde. Jag andades ut helt. Mira skulle klara sig…

Troligen var det getingsticken som gjorde så ont så hon blev medtagen, inte giftet och det gjorde att hon inte blev sämre. Hedan efter ska cortison med ut… Jag vill inte vara med om detta igen.

3 thoughts on “Hata getingar

  1. Usch så otäckt det är! Jag gillar verkligen inte heller getingar! Fy! Hoppas att ni slipper fler möten med dom framöver, men det är nog smart att ta med cortison för säkerhets skull!

Kommentera

