Håll fast

Jag har ju, som sagt haft problem med håll fast. Han ville helt enkelt inte ta den, han trodde momentet bestod i att stirra så mycket som möjligt och vägra ta allt som erbjöds 😉 . Så vi började om jag tog bort omvänt lockande och belönade att han grep med att leka. Nu har vi kommit  så långt att han griper och håller lite för att få leka igen och jag har precis nu tagit fram godis igen. Jag kör inget omvänt lockande utan tar ut mer och mer tid. Vi är bara uppe i några sekunder och jag försöker verkligen ”pingponga” även om jag inte är helt nöjd med det jag ser på filmen nedan. Men nu kan det bara gå framåt känner jag och jag är oerhört nöjd över att vi löste det (ta i trä).

Jag och Maria tränade lite på klubben idag. Vi har verkligen börjat träna bra ihop, vi varvar och tittar på varandra. Maria och Akka är jätteduktiga, och de kämpar verkligen båda två. Akka är inte superlätt, lapska är inte superlätta för nybörjare. De visar finger åt en om man inte tränar mycket och då menar jag mycket spontan kontakt och att vara nära. Jag klarar mig själv, är mottot – ge hit godisen bara så jag kan gå och göra annat 😉 . Men jag tror vi kom fram till en bra plan, den funkade för mig och Kiwi i alla fall så jag hoppas det stämmer även för lillskitan!.

Sting tränades lite i ff, vi pingpongade rejält och kom upp i 26 steg (sen var vi i skogen 😉 ). Vi tränade också inkallning, nu sitter han kvar och jag lämnar honom för att sedan kalla in. Han har en rejäl fart och belöningen varvas mellan lek och godis.

Nu ska vi träna lite mer håll fast, sen ska vi ut och gå lite tror jag 🙂 . Mira är med Johan och fiskar då henne behöver jag inte bekymra mig om. Hon är för övrigt helt återställd vad vi kan se. Oerhört skönt!

6 thoughts on “Håll fast

  1. Ser jättefint ut Madelen 🙂 Riktigt, riktigt fint 😛
    Du verkar ha hittat ett bra sätt att lösa ”håll fast” träningen på – fortsätt så 🙂
    Det är ett pillande hela tiden och det är ju det som är tjusningen med att träna 😉

  2. Men vilken otur ni har med getingar då. 😦 Fy såna elakingar.
    Visst är det spännande att se vad man egentligen har belönat. 🙂 Man får många aha-upplevesler när man tränar hund 🙂

    • Jag lekte med en leksak och när vi avbröt leken så tog jag fram slangen, minsta intresse (för Stings del gripande) så sa jag tack och sen lekte vi igen. Det fick upp intresset för hans del. Tänk små steg! Jag har ingen apport än, utan slang. Apporten tar jag sen då detta sitter.

Kommentera

