Spårat igen

Rinde Maria idag, tänkte jag skulle dra ut henne och träna lite. Lyckades så vi drog till Smitingen. Jag kom ut lite före och la då ett kort spår, kanske tio meter till Akka med en dosa i slutet och en liten fårskinnsbit och ett längre 😉 till Mira med lite krux i. När så Maria kom fick Akka ta spåret direkt, hade då legat i kanske 10 minuter. Akka förstod inget i början, logiskt nog men så började hon nosa lite och visst hittade hon slutet. Lyckliga hon 🙂 . Jätteduktig! Hon fick sen två spår till och de gick också jättebra! Sista spåret såg man riktigt hur polletten ramlade ner, hon gjorde tvärt kast då hon tappade spåret och svansen var upp och i rörelse. Matte måste bara lära sig att belöna lite bättre, jag känner igen mig. Det är svårt att belöna så hunden tycker det är kul och inte blir det lättare när det är en självständig lapska som tycker hon klarar allt själv. Men hon kommer fixa detta! Superduktiga!

Maria fick sen gå spåret med Mira och där får hon lugna ner sig lite…Maria alltså. Det var nästan så hon gick ikapp Mira hahahaha. Mira spårar lugnt och metodiskt 😉 . Jag gjorde två ”klurigheter” då jag gick runt ett området och sen vände tillbaka lite innan jag gick vidare. Hon tappade bort sig lite där, nosade runt för att hitta och iväg bar det igen. Det var kul att gå bakom och titta på mer ”utanför”.

Maria hade, när hon kom gått ett spår till Sting – ca 150 meter. Tre saker (plus pinnar) och det fick ligga i 30 minuter ca. I början velade han lite (kanske en meter fram och tillbaka på sidan av spåret), han går inte så ofta med andra än mig som spårläggare. Men så ordnade det upp sig och det gick verkligen jättebra. Man såg tydligt förändringar i spårnäsan då det var mossa mot riset. Näsan var tätt mot marken då det var mossa och upp lite då riset kom. Riktigt kul! Han hittade alla sakerna och efter gos/lek och godis så tränade vi lite plocka pinne och det gick riktigt bra. Jag tror snart han tar den själv. Hemma kommer han med saker och lämnar i handen nu så det är på g.

Det låter i min blogg som om Sting är en stjärna och klarar allt har jag insett. Han drar i kopplet och kan flyga från sida till sida ibland…så, nu har jag jämnat upp det lite 😉 . Sen har jag det stora problemet att jag inte vågar utmana Sting, jag tar det väldigt lugnt och det kommer nog slå tillbaka på mig någon dag. Men det tiden den sorgen 😉 . Jag har i alla fall tänkt att börja göra räta vinklar…snart 😉 och så ska pinnarna ut utan leksaker, jag ska ha leksaken som byte. Så är det tänkt i alla fall. Jag håller dock fast vid att ha flera saker i spåret för jag märkte på Sting att han taggade till lite extra mot att bara ha en sak i spåret, i slutet. Sen är det tänkt att det ska bli längre spår, meningen är att de ska det men jag lyckas alltid komma ut till vägen igen 😉 .

I helgen väntar träning på stan och slapp. Det ska bli gött! Nästa vecka har jag inga resor!!!

5 thoughts on “Spårat igen

  1. Roligt med spår! Kul att Sting är så duktig! 😀 Haha, det är väl alltid roligare att skriva om det som går bra än sånt som går mindre bra, det betyder ju inte att det inte finns sånt också.

  2. Fast jag tror ni båda missförstår mig 😉 . Jag skriver om när det går kasst också, men just nu har vi flyt så det går verkligen så bra som det verkar….därför måste jag ju väga upp med att säga att han drar lite i kopplet och kan vända på en femöring och sticka ut i vägen 😉 .

  3. Nu är jag chockerad! :O Menar du att Sting har fel och brister? Det har inte Ace! 😀
    Ha ha klart man fattar att han är som alla andra hundar. Man kan ju inte alltid ligga på topp. 😉

Kommentera

