Spår i mörker

För första gången har jag spårat i mörker. Det blir fort mörkt nu så vi hann inte riktigt med på spårkursen idag. Vi gjorde ett spårupptag, han tog det direkt men var lite väl taggad. Missade sin grej men trampade på den (*piiiiip* från leksaken 😉 ) så vi busade med den som om han hittat den med nosen.

Efter spårupptaget tog jag ut Mira. Jag hade lagt ett kortare spår med flera vinklar till henne eftersom hon var med och jag tycker inte om att man bara har hunden i bilen när man är ute på roligheter trots att det är den andra hundens kurs. Hon tyckte det var jättekul och spårade fint! Missade en grej som jag snappade upp och lekte med. Det tycket hon var jättkul så frågan är om hon börjar missa med flit nu 😉 . Det var kul att spåra med tant idag, men direkt efter att vi busat med slutgrejjen studsade hon efter mus *suckar men ler*. Sen fick hon pipen och gick med den till bilen.

Nu hade det blivit mörkt och jag tog ut Sting och gick tillsammans med fröken till spåret. Hon band upp sin hund som hon hade lagt ett spår till och Sting som ändå gärna ville fram gick på spåret i stället och iväg var vi. En gång i början stannade han till och kollade på ”släpet” där bak tyckte det var trevligt med sällskap och sen fortsatte han. Han hittade första saken, en pip och tog den faktiskt i munnen!!! Jättekul! Första gången! Efter buset spårade vi vidare och efter en stund tappade han spåret, jag såg när han tappade det men jag följde efter lite för att se vad som skulle hända. Efter några meter vände han och började leta och sen gick han tillbaka igen och tog upp det. Han missade pinnen men jag såg att han kände den, tyvärr hittade jag den inte nog fort så jag fick hänga med i stället. Det negativa med att det är mörkt 😉 . Vi snosade i alla fall vidare och lite, lite tappade han det en gång till men hittade ganska snart tillbaka igen. Slutet, hans flärp hittade han direkt och så kampade vi som två galningar 🙂 . Fröken sa att han spårar med fin koncentration, han stördes inte av en ylande hund eller att hon gick bakom vilket jag tycker är jättebra.

Jag tyckte det var riktigt roligt att spåra i mörker. Här kunde jag verkligen inte styra hunden och han verkade tycka det var en utmaning också. Bra tryck och intresse som vanligt och han skötte allt själv, bad inte mig om hjälp en enda gång.

Nu ska jag hoppa in i duschen (ok, gå då) och sen väntar snart sängen på mig.

2 thoughts on “Spår i mörker

  1. Verkar lite kul med mörkerspår ju! Kanske skulle testa. Måste måste måste komma igång och spåra med Gaia.
    Kul att Sting tog det med sånt lugn och koncentrerade sig så duktigt trots mörkret. Ingen mörkrädsla där inte! 😉

Kommentera

