Film på fritt följ

Min coach Malin tävlade med Unik idag. De fick ett förstapris, 178 poäng! Unik är bara 11 månader. Jag tycker det är sjukt bra och grattis igen Malin!

Sting och jag har fortsatt med vårt fritt följ. Jag tycker det är jätterolig träning, måste se till så vi inte fastnar bara. Han är otroligt lättstörd vilket ni får se på den här filmen, jag tog ändå bort en del för det är så tråkigt att titta på 😉 .

Jag vet inte riktigt om jag bara ska fortsätta gå eller vänta in, som jag gör nu. Någon som har tanke om det? Han tyckte som sagt Johan, som filmade och Mira som låg bredvid var väldigt intressanta.

Sen försöker jag mig på lite vändningar på stället i slutet, shit va bra att filma sina kassa försök 😉 .

19 thoughts on “Film på fritt följ

  1. Ser ju riktigt trevligt ut 🙂 Fortsätt och gå du, han får ju bara belöning när han är i rätt position. Jag skulle ta och träna starter för sej, men först komma in och sätta sej i rätt position, sedan sitta där och hålla kontakt och sedan ETT steg med bibehållen kontakt och position.

  2. Alltså jag är SJUKT IMPONERAD!! 😀 Vilken förbättring från förra Frittfölj filmen och då var den också grym! Han går ju i jätte fin position och håller toppen kontakt 😀 Jag tycker du gör rätt i som fortsätter gå delvis för att då får han komma in själv och leta upp rätt position och han fattar ”nämen morsan går ju, bäst ja hinner med så ja får belöning. 😀 ” Väntar du ut han kan han lätt tro han vinner på att stirra runt för du väntar ju ändå på han? Ser du att han tappar mer och kollar på andra så kan du ju springa ifrån han för då får han tänka ”aa morsan springer ju iväg tom, bäst ja hänger med och har bättre koll” 😀

    Alltså grymt de ser grymt ut och hejdundra vilket snyggt FF, början är toppen, jag leeer här 😀 Du kan nog öka svårigheterna nu och lägga in halter, börja träna starter och svängar 😀

    Tusen tack för grattis, jag är mäktigt stolt över lill Uniken, kram!

    • Tack! Jättesnällt 😀 .

      Jag ska ta och fortsätta gå, jag blev så osäker när han gjorde som han gjorde och som vanligt hade jag inte tänkt innan 😉 .

      Jag ska göra som Fia säger tror jag, träna in starter, halter och svängar för sig och sen när det sitter fint ska det ihop.

      Jag tänkte att han kanske är för långt bak, men det verkar han ju inte vara med två så fina kommentarer.

  3. Du tränar på samma sätt som jag :). Eftersom jag vet med mig att jag är ett detaljfreak så tror jag att jag lätt hade kunnat fastna på 1-2-3 steg och då tror jag att det här sättet passar mig bättre. Starter kan man ju träna separat senare. Men en liten skillnad är det trots allt. Jag har lärt mig att jag måste fortsätta gå efter klicket så godiset kommer i farten. Annars så kommer den primära förstärkaren för något annat än du vill belöna (stillastående istället för gående) samt att jag ganska tidigt börjar variera tiden mellan klick och belöning. Du verkar tänka annorlunda? Är det av någon särskild anledning?

    • Måste och måste 😉 det beror ju på. Sting vet att klicket betyder att just det var rätt, nu kommer belöningen. Så han förstår att det är rörelsen i position som är rätt. Jag kan tänka mig att lite segare hundar behöver farten för att behålla drivet.
      Variera tiden mellan klick och belöning kommer jag inte göra, förstår inte riktigt varför man skulle det faktiskt men berätta gärna hur du tänker. Däremot kommer jag variera längden jag går innan klicket kommer (och inte som på filmen, fastna på ca fem steg ) ).

      Jag vet inte om jag tänker annorlunda, jag bara gör 😉 .

      • Jag är nog lite skadad av tänket ”jag ska inte göra som jag gjorde med tidigare hund” ;). Jag blev först skolad enligt principen att klick = slut dvs hunden fick i princip göra som den ville. Och det funkar ju helt okej det med. Men det funkade ännu bättre när även belöningen kom när hunden gjorde rätt. Loke har aldrig varit seg eller så i fria följet, vi hade sopat mattan om vi tävlat IPO. Lydnadsdomarna var dock inte lika imponerade ;). Men jag fick nästa bort plogandet helt på det sättet. Loke är dock en helt annan typ av hund än våra småttingar. Mycket motor och kraft, men lite betongvarning i skallen. Man måste vara överdrivet tydlig med honom.

        Att variera tiden mellan klick och godis är för att få bättre stadga i momentet. Dvs att klicket betyder ”du gör rätt, fortsätt vad du gör så får du snart belöning”. Blir lite tydligare när man tränar t ex ställanden under gång.

        Jag tror nog inte det finns något rätt eller fel egentligen, men att det är två olika skolor. Båda sätten har ju visat sig framgångsrika så det är nog en smaksak vilket man väljer. Och på vilken hund man har! Jag tillbringar så mycket tid med sådana som tänker som jag så jag blir lite nyfiken på hur det andra ”lägret” tänker ibland 🙂

      • Fast det beror på hur man har tränat. Jag tränar så som du tänker i stadga ibland – att klicket betyder du gör rätt, var kvar i position. Det är för att kunna göra fler upprepningar i till exempel platsliggning. Men i fritt följ väljer jag att inte göra så och har heller aldrig haft problem med det. Däremot behöver man ju inte tillåta att hunden bryter position bara för att man klickat och det gör han inte heller. Skulle Sting svänga ut efter klick så håller jag inne med belöningen tills han är i position i stället. Han får inte göra som han vill efter klicket men jag har inga krav att han ska fortsätta gå i position.

        Förstår fortfarande inte varför man ska klicka och vänta med belöningen i ställandet. Tränar jag på att han ska stanna fort så klickar jag för det och tränar jag på att han ska göra mer av momentet så klickar jag när jag är nöjd med det. Då kommer belöningen direkt. Om jag tränar stadga i ställande så klickar jag när han har stått så länge som jag vill och sen kommer belöningen. Så jag ser inte hur det kan bli tydligare med ditt sätt. Men jag kanske är trög, jag har aldrig träffat någon som tränar så. Eller har jag det, ser någon detta som har tränat med mig och tränar på detta sätt så får ni gärna hojta till.

        Så länge du inte dänger in det i hunden så är inget fel ;). Jätteintressant att höra hur andra tränar!

      • Nu gick det av någon anledning inte att svara längst nere?

        Ja, jag tränade ungefär som du gör innan, och såg att det funkade på andras hundar. Men inte på min. Det som hände i ställandet var att han stannade jättesnabbt, men sedan tog han ett par steg framåt när jag kastade belöningen. Det spelade liksom inte så stor roll att belöningen ALLTID landade bakom honom, han tog ändå de där stegen fram på den korta sekunden mellan klick och belöning. Klick betydde helt enkelt ”kom och hämta belöningen” i hans värld. Givetvis tränade jag kvarstående också, men de båda delarna av ställandet kopplades inte riktigt ihop i hans hjärna. Det var som om själva rörelsemönstret ”tvärnita – gå två steg” präntades in. Jag kan nog inte riktigt förklara exakt varför det funkar (det gör Kjernholm bättre), men när jag provade så började det hända saker. Kanske är det lite samma mekanism som i belöningsplacering, att det är både viktigt när och var belöningen kommer.

  4. Härligt!!! Vad fint det ser ut, vilket kanonjobb du har gjort! Tänk bara på att variera när du belönar, nu är det nästan alltid efter 3-5 steg =) Jag är likadan, gillar vanor=)=) KRAM!

  5. Vad snyggt 🙂 Gått mycket framåt mot filmen i köket. Ser väääldigt fint ut 🙂 Jag skulle också dela upp träningen i följandet, halter, starter och vändningar och sedan lägga ihop dem. Jag skulle nog också, då han tappar uppmärksamheten tvärt byta riktning och lalala du fick ingen belöning för du hänger inte med. Och så belöna i rörelse när han kommer upp till rätt position igen. Men variation är alltid bra 🙂

  6. Så duktiga ni är! 😀 Du har ju redan fått så mycket bra tips, så jag behöver ju inte skriva nåt om det. Jättekul att få se! Och du får väl helt enkelt tänka lite extra på belöningsplaceringen i vändningarna så kommer det snart bli jättesnyggt det också! 😀

  7. Ser ju jättefint ut Madelen! Och håller med tidigare – träna själva gåendet, starter, halter och vändningar för sig. Samt att vara uppmärksam på att man inte belönar efter lika antal steg under gången (det är skitlätt att hamna i en rytm, gör det själv också om jag inte är uppmärksam!).

    Jag gör för övrigt som du, klickar jag, så kommer belöningen direkt. Om jag vill träna stadga i något beteende, t.ex. fotgående, så använder jag inte klickern, utan ”varsågod” till en avståndsbelöning. Eller om jag tränar stadga i att sitta kvar vid sidan, kan jag använda omvänt lockande med vänsterhanden. Men utan klicker då.

    Tror det viktiga är att man lär hunden vad ens klick betyder på ett tydligt sätt. Vill man att klick ska betyda belöning direkt, så kör man så. Vill man av praktiska skäl kunna låta hunden vänta efter klick, så gör man så. Inget är väl fel om det fungerar och hunden förstår? 🙂

Kommentera

