Signalkontroll

Tack för alla fina kommentarer om bilderna. Växer? Tja, jag tycker han står rätt stilla nu jag 🙂 . Min lilla stinkepink 🙂 .

Vi har börjat träna på signalkontroll mellan sitt och ligg. Jag hade läst att man ”skulle” träna genom att säga fri efter kommandot (och belöningen) och sen säga ett nytt kommando. Men så gjorde inte jag 😉 . Jag tycker det är så kul att Sting tar lek som belöning så jag belönade med leksak och sa alltså ”ta den” och sen lekte vi. Rätt, fel jag vet inte men han verkar fatta i alla fall. Jag ska prova med fri också, träna ganska mycket med det men just nu får ni hålla till godo med film på mitt sätt att träna signalkontroll. Jag är här inte supernoga med snabbheten, det kanske man ”ska” men just nu känner jag rätt beteende viktigare än snabbt. Han gör fel ibland men så måste det bli ibland 🙂 .

Imorgon ska Mira låna Mira 😉 . Jag och Sting ska då i stället åka ut i skogen och spåra. Jag ska ta någon timmas flex, sen är det helg. Då väntar marknad, tårta hos en vän och skogsäventyr!

9 thoughts on “Signalkontroll

  1. Det där fungerar väl alldeles utmärkt! Han tycker ju det är superroligt att leka så det är klart att du ska använda lek som belöning, ditt ”Ta den” bryter ju också det tidigare kommandot precis som ”Fri” gör, även om det blir på ett annat sätt. 🙂 Ni är så duktiga!

  2. Snyggt! Håller med emma 🙂 Just ordet fri handlar ju om stadgebeteenden och är väl lite ”långsammare” träning eller vad man ska säga. Roligare med lek, då går det snabbare oxå!

  3. Jag använder ”fri” på exakt samma sätt som du använder ”ta den” i den här typen av träning – orden spelar mindre roll 🙂 Men se upp så att han inte börjar gå på leksaken som far fram, istället för ditt ”ta den”. Men det har du säkert redan tänkt på 🙂

    • Tack! Jag gjorde faktiskt så en gång (kommer inte ihåg om det var i passet innan eller i filmen) och det lyssnade han bra på, han la sig direkt igen då jag tog bort leksaken och väntade sen på fri.

      Bra att du påminner 🙂 . Gillar sånt 🙂 .

  4. Ha! Snart är han för stor för köket! Lilla killen 😉
    Fin träning! Så kan du absolut träna signalkontroll. Och tänk bara på det Lina skriver ovan så blir det strålande. Pöss.

  5. Jättebra Madelen, snyggt 🙂 Personligen tycker jag att det inte finns något rätt eller fel sätt att träna, så länge som det fungerar. Tänker då på klickerträningsmetoden alltså och det finns utrymme för olika sätt att träna på i alla fall 🙂

Kommentera

