Träning med skott

Idag var det krig på klubben, eller ja inte på klubben men på skjutbanan. Det var k-pist (lät det som, hur nu det låter – dadadadada…typ 😉 ) och vanliga skott och något tyngre. Sting vred huvudet någon gång i början då det satte fart, sen körde vi stadga på ligg. Den träningen gick i och för sig skit men har man en matte som inte kan sätta kriterier så de passar med störningen så får hon skylla sig själv…någon gång lär jag mig nog.
Innan dess hade jag tränat signalkontroll på sitt, ligg och fot. Det gick helt ok, sitt som jag trodde satt bäst är mest förvirrande för honom. Ligg och fot kopplar han fort. Han blandar ju ihop ibland, så är det ju och det räknar jag ju med. Men det är på g. Han gjorde finfin ingång på kanske 6-7 meter idag. Han sprang mot Mira och vände om och jag sa fot = perfekt 🙂  .
Sen var det dags för styrelsemöte, jag gillar inte att ha hundarna i bilen då det är kvavt och regnar (man kan inte ha öppet för det regnar in och man kan inte ha stängt för det är för varmt) så de fick följa med in. Båda somnade direkt på golvet, bästa hundarna!
Efter mötet frågade jag en kvinna som kör agility om hon kunde sätta igång mig lite på något hinder. Jag har ju tränat förr men aldrig med en helt ny så jag ville ha hjälp med att få fart på tänket. Hon visade så bra. Kommentaren hon började stämde precis på mig: du vill inte ha snabba resultat eller hur? Utan en hund som kan det den gör ordentligt. Ja, jag vill ha en hund som gör rätt och tänker själv. Så då tränade vi så 🙂 . Jag stod framför hindret och vid minsta koll mot hindret sprang jag och belönade. Jag fick order att hålla tyst (eller i alla fall vara lite tystare 😉 ) då mitt beröm störde honom så han inte tittade rakt fram. Sting kopplade jättefort och tyckte det var så kul!

Nu är hundarna nöjda och jag är nöjd. Mira fick i och för sig inte så mycket träning, mest bakbenen (opp å stå) för hennes tränings skull sidoförflyttningar och slalom. Hon börjar bli tunn bak, såg vi igår då hon doppade sig. Hennes lårbensmuskler har minskat ser det ut som. Så mycket ”opp å stå” och promenader i backig terräng för henne. Men ingen träning för att öka musklerna, hon är 10 år och görfin (!) utan bara för att försöka behålla det hon har.

Nu är det dags för sängen. Imorgon väntar Maria och Akka på besök av mig, tant Mira och bästaste Sting.

One thought on “Träning med skott

  1. Vad bra med skotträning! 🙂 Det är svårt att anpassa belöningen/kriterierna efter svårighetsgrad tycker jag, men som du säger så ska man väl lära sig nån gång.

Kommentera

