Passivitetsträning och koncentrationssvårigheter

Ja, Sting är mitt uppe i just det. Han har svårt att riktigt koppla av, det händer ju så mycket kul. Han har dessutom mycket svårare att koncentrera sig nu mot förr. Men jag är inte orolig, han beter sig överhuvudtaget inte som han brukar. Han flänger runt i kopplet, tittar sig storögt omkring och det riktigt syns hur lite det finns i skallen som heter koncentration och hur mycket det finns av ”fläng” så det bubblar över 😀 . Men jag gissar att det är åldern, kan inte vara lätt att vara sju månader. Han lyfter ju på benet nu, nästan jämt men prickar aldrig det han vill och tappar ofta balansen 😉 . Sötnosen 😀 .

Ute på klubben fick vi ändå till ett bra pass med lägganden (när han är såhär fläng tar jag det han har lättast för först). Snabba lägganden och mycket lek emellan. Sen fick vi till ett bra pass med baklängesmars och så tog vi paus. Tränade lite ”skäms” och sen hamnade han i bilen och Mira tog över. Jag hörde honom lite i bilen, men han tystnar relativt snabbt. Egentligen borde jag ha bilen oftare till klubben för att träna på detta men jag kan inte det nu när det är så härligt att gå. Det får bli när vi har flyttat och det är för långt att gå.

Mira fick träna mycket av tvåans lydnad. Inkallning med ställande gick jättedåligt första gången. Men så gjorde vi om och då såg det helt ok ut. Hon har bra fart och stannar helt ok för att vara tio år. Jag begär inget stopp på millimetern med henne 😉 . Lite linförighet, kanske något för långt fram ibland. Platsläggande och ställande under gång = utmärkt! Tänkte starta henne i LapphundsSM nästa år om vi har lydnad då. Man kan ju hoppas 🙂 . Lagom avancerat för tant, och inofficiellt 🙂 .

Jag bytte sedan hund och Sting fick komma ut igen. Passivitet stod på schemat då, Akka som också var med drar så otroligt. Sting ser bara henne, hans bästa vän 🙂 . Så vi satt, nog i 45 minuter. Sting reagerar ju inte med stress att vara stilla, mer att han erbjuder beteenden eller ”flyger på mig” och vill pussa och busa. Men det ska allt bli ordning på honom 😉 .

Imorgon åker jag ut med jobbet, torsdag och fredag och Sting och Mira ska vara hos Petra i dagarna två. Johan hämtar dem på kvällen och jag kommer hem igen fredag kväll. På lördag ska Sting få följa med på drakfestival i Sundsvall. Det kommer vara livat värre och jag tror Sting kommer älska det! Mira får stanna hemma, hon tycker mer det är tråkigt med mycket folk.

Stings syster Steffie har vunnit en fototävling i Hundsport, så jag hoppas hon kommer med i nästa nummer. En kelpie på en människa i vattnet är motivet. Jag har inte hundsport så jag får tjuvkika i butiken 😉 .

7 thoughts on “Passivitetsträning och koncentrationssvårigheter

  1. Haha – här snackar vi bäng. Mini är i höglöp just nu, men fattar själv inte vad det är frågan om och är mest förbannad över blodet som stökar till ”där bak” – okoncentrerad, stirrig, vaktig, svårt koppla av, stressar med sina leksaker och försöker högljutt kräva uppmärksamhet hela dygnets vakna timmar 😀

  2. Det låter ungefär som Udda det där, helt plötsligt har hon upptäckt världen. Det finns så mycket som är så spännande som hon aldrig har sett förut trots att vi passerat samma sak varje dag sen hon flyttade hit. Man får försöka ha tålamod med dom små liven, förhoppningsvis går det ju över. 😉

  3. Har glömt skriva det, men jag träffade några av Stings kullsyskon när de var på Kumla på kennelläger. Oooh, så söta de var! Kelpievalpar är ju bara så härliga!
    Vad duktig och ordentlig du är med er träning, kommer ju att bli kanon det här! 😀

    • Va kul! Jag ser så fram emot att träffa dem, det blir nog först nästa år – på MH-testet.

      Tack! Jag hoppas jag tränar ”lagom” bara, men jag har ju ingen press på honom, vi har kuligt värre 🙂

Kommentera

