Att lufsa

Det var AK som skrev det först, att lufsa. Det är just det jag har gjort idag, lufsat. Joggat kanske det heter i andras ögon men eftersom det inte är den hastigheten jag har (än?) så får det heta lufsa. Har mätt lite på länsstyrelsens kartsida då Run keeper inte fungerar i skogsmiljö och någon km blev det allt. Känner mig rätt stolt och väldigt glad över att foten verkar ha klarat det.
Målet med lufsandet var klubben och träning med Sting. Han sprang med mig då jag lufsade, egentligen så hade han kunnat gått i normalt tempo (trav) men det var ju så kul det matte höll på med så han var bara tvungen att rusa som en idiot framför mig och bakom mig 🙂 . Helt plötsligt stod det en häst framför honom. Helt chockad stannade han och bara stirrade. Hade jag här ropat i normal röst så hade han helt säkert kommit direkt, men eftersom jag ropade i smått panik (dumma mig som inte hade koll) så vände han sig ju bara om och tittade på mig och sen glodde han på hästen igen. Tack och lov stod ryttaren helt stilla och hästen verkade hundvan. Jag stack åt andra hållet och ropade igen och då kom han ju. Jag ursäktade mig men hon sa att det var inga problem. Så fick vi se hur ett sånt möte kan se ut också 😉 . Mira stannade som vanligt direkt hon såg hästen, mycket tidigare än Sting och väntade bara tills jag var klar med allt ståhej 😉 .

Vi kom i alla fall helskinnade till klubben. Där tränade vi frivilliga lägganden först, för att sedan träna lägganden på avstånd (jag binder upp honom) och det går bättre och bättre. Han fattar att man kan vara kopplad (och några meter ifrån mig 😉 ) och fortfarande träna. Vi körde även baklänges mars och det börjar lossna nu, helt plötsligt! Äntligen, hatar fortfarande ”momentet” men det är ju därför det går så långsamt framåt också 😉 . Sist tränade vi ingångar och det känns som om det blir för svårt på klubben med det än, jag ska träna mer hemma. Han slarvade en del även om vi fick till några fina ingångar.
Mira fick träna lite snurr, kryp och rulla 😉 . Hon är för go, bara hon får korv och lattja lite så är hon nöjd 🙂 .
Under hela passet small det rätt så högt från skjutbanan också förresten 🙂 .

Nu är vi nöjda hemma igen. Sting fick världens spel på väg hem och bara sprang och sprang, jag skrattade gott åt honom. Han ser helt galen ut 🙂 . Nästan hemma satte jag honom på en fotbollsplan och retade honom med en kotte som jag till och med tappade 😉 , men han satt kvar. Han fick varsågod och iväg far både Sting och Mira i världens jaktlek. Mira jagade till och med Sting, helt galet busig. Älskade tant. Sting tycker det är väldigt spännande när Mira är på det humöret 😉 .

Nu vilar vi för ikväll, imorgon ska vi ut på onsdagsträning och sen är jag inte hemma torsdag och fredag (kommer hem på kvällen på fredagen), då ska Petra ha hundarna på dagarna eftersom Johan är ute i fält. Jag ska försöka njuta på Ulvön med mina arbetskamrater men jag kommer nog sakna Stinkepinken 🙂 .

5 thoughts on “Att lufsa

  1. Måste kommentera ditt tidigare inlägg 😉

    Jag tycker att det inte finns rätt eller fel – bara det funkar. Jo, hårda och oschyssta metoder är FEL!!! Dock så tror jag att det finns många som det går åt pipan för med att inte ha ett väl inlärt stopp/förbudkommando, som inte har förmågan/kunskapen att jobba på det sättet som du beskriver.
    Att en kelpie är ”skarp” skulle jag kanske kunna tycka att man kunde uttrycka som mycket livlig, utåtriktad och nyfiken. Visst finns det ”skarpa” hundar också – som gör utfall och lever rövare – och de kan säkert tränas på ”ditt” sätt, men då lär det vara någon som är snabb att läsa hund och har timing och kunskap.
    Jag har aldrig behövt ”bråka och vara hård” mot mina vovvar. Dock så lyder de blixtsnabbt på ”NEJ”. Det är inlärt i flera situationer: att inte ta för sej av tex. gotta innan varsågod, men också ett ”kobrabett” om man inte lyssnar på nej och bryter direkt. Det har gått på ett fåtal repetioner och de är inte ledsna för det 😉 Jag är nog en naturligt ”dominant” person – hur lät det då 😉 Och mycket konsekvent – så jag har inga problem att få mina hundar att samarbeta.
    Min personliga känsla är kontroll och konsekvens till vardags och i och med det möjlighet att blunda för vissa saker och att kunna ge mina hundar stor frihet. Men att vara en bra ledare ska inte inte innebära ”hårda” metoder! Kontroll och ”ledarskap” där hunden inte behöver ta beslut – det gör jag – inger trygghet för hunden. Och hur man kommer dit gör var och en efter sin tanke, tycker jag – så länge som man inte är stygg!

    • Jag visste att du skulle svara 😀 .
      Det är ju många som tränar med ”mjuka” metoder som inte kan det de gör och då blir det fel, samma med de som korrigerar hundarna. Tyvärr är det ju de som uttalar sig väldigt negativt om metoden som inte har kunskapen, typ kändisarna från TV. De är snabba att döma, men så läser man hur de tror att man tränar och så ser man hur fel de har och hur lite de kan. De som inte kan vad de gör kan heller inte få en skarp/livlig eller liknande hund att uppföra sig. För det är inte bara att mata med gotta, timing och avläsning av hunden krävs och det behövs träning för det.

      Jag är också dominant 😉 .

      Sting får också utstå konsekvenser, i alla träningsituationer. Kommer han inte då jag ropar, kopplas han. Koncentrerar han sig inte då vi tränar, slutar vi träna osv. Klickerträning innebär inte ett liv utan konsekvenser, men det innehåller inte korrigeringar eller annat ”negativt” för att få hunden dit man vill.

      Japp, så länge som man inte är stygg så får man träna som man vill. Det jag tycker är tråkigt bara är att min metod ofta klassas som att man tränar utan konsekvenser, bara matar med godis och aldrig har några regler. För de finns. Sen att man får höra att man har tur som lyckats med hunden, för metoden fungerar ju inte egentligen i vardagen….trist.

      Tack för svaret 🙂 .

Kommentera

