snabba läggande för belöning

Idag satt det! Idag märkte jag tydligt på Sting hur han jobbar för sin belöning. Jag lyckades ta sönder ett par jeans igår och klippte till två roliga leksaker av benen. Superkul tyckte Sting. Så idag när ingångsträningen gick sådär, han kan inte riktigt koncentrera sig på klubben än med det momentet. Däremot och här kommer det, däremot la han sig som en kanon då jag belönade ligg med lek! Så jäkla kul, jeans is da shit! Jag upprepade kommandot några gånger och lekte som belöning och han var helt taggad. Skitkul, jag är på små moln 🙂 .

Vi tränade bara cirka fem minuter och sen åkte hela spårgruppen ut för att spåra hårda spår. De eminenta fröknarna förklarade hur vi skulle göra och det innefattade godis i fortspåren på klapperstensfälten. Inte det lättaste att få godisarna att ligga kvar 😉 . Jag var ju tvungen att krångla (som vanligt). Jag har mina idéer när det gäller träning och de idéerna måste jag prova. Jag vet att många tränar med godis i spåret och att det fungerar utmärkt men det är inte min grej riktigt. Jag vet att det är bra och att det får en hund att bli spårnoga, men det hjälper inte. Jag måste prova mina idéer först i alla fall 😉 . Så jag provade lägga ett spår utan godis, i ett hjulspår på klapperstensfältet (militären har varit där och förstört) med en stor korvhög i slutet. Jag gick sen upp och hämta Sting från bilen. Idag tog vi för första gången en annan sele än den han har på sig, han har blivit stor nu så han passar spårselen 🙂 . Ett direktpåsläpp utan kommando och näsan gick ner i backen. Han reste upp huvudet några gånger och varje gång stannade jag bara, han tittade lite på gruppen som var publik en gång och pep då till en gång men sen ner med näsan igen och så plöjde han på hela spåret. Det var ett kort spår på kanske 30-40 meter men jag är så nöjd. Han var noga, med bra tryck och det märks så tydligt att han tycker det är jättekul!

I stället för att spåra ett spår till senare så valde jag att göra en pinnstig. Det gick sådär, han fattade inte riktigt. Men när han hittade en så började vi leka med den i stället och så bra tryck på pinnen har jag inte fått fram någongång så det var kul! Vi hade katt och råttalek i skogen och kampade med pinnen. Jättekul! En gång satte jag mig för att vänta ut att han skulle komma till mig och när han kom fick han godis trots att han inte hade med sig pinnen (jag tränar alldeles för dåligt på det…usch på mig). Sen letade vi tillsammans och ”leta” verkade han då förstå 🙂 . Han hittade den före mig 😀 .

Nu är vi båda mycket nöjda med kvällen 🙂 .

5 thoughts on “snabba läggande för belöning

  1. Duktiga ni!!

    Sv: KLART ni ska träna agility! 😀 Ni behöver inte träna på max-höjd i framtiden, jag tränar nästan alltid på mediumhöjd för att inte slita mer än nödvändigt på hunden. Sen strax innan tävling lägger jag en del hinder på largehöjd bara för att han ska få känna lite på det. 🙂

Kommentera

