Hur vet man?

Mira tackar alla gratulationer 🙂 . Hon hade nog en rätt bra födelsedag, slapp regn och fick träna och busa nästan hela dagen 🙂 .

Något jag funderade på igår kväll som jag tänkte att ni som tränar hund kan svara på är hur vet man när hunden tar lek/kamp som belöning (det har inget samband med spårträningen eller med Stings kamp att göra)? Igår efter en väldigt trevlig kampstund med Sting (kommer på film 🙂 ) började jag fundera på hur jag kan se att det är en belöning. Att han tycker det är kul ser jag men en belöning, hur ser jag det? Belönar ni med lek? Hur ser ni att det verkligen är en belöning för er hund?

7 thoughts on “Hur vet man?

  1. Kul att du kikade in i min blogg! Just ja – du har ett syskon till Smila som bor på Lidingö precis som vi! Att de redan blivit så stora!

    Så måste jag ju passa på att ge min syn på belöning 🙂 Så fort det är någonting som hunden uppskattar och är beredd att arbeta för att få så är det ju en belöning. Någonting som hunden vill ha. Sen kan belöningen vara bättre eller sämre. Just kamp och leksaker brukar ju vara en het belöning för hunden (om hunden är föremålsintresserad). Ibland lite för bra så att hunden går upp för mkt i varv – är ju en belöning som skapar förväntan på rörelse dessutom.

    • Ja de växer så det knakar!

      Tack för dina synpunkter på belöning 🙂 . Så tänker jag med men har ändå svårt för den där biten beredd att arbeta för. Men jag har aldrig haft en hund som älskar kamp som belöning (förrän nu då) så jag har lite svårt att se det. Uj, det är svårt att förklara haha!

      • Gratulerer til Mira med 10-årsdagen i går. Hun er så fin og ser så sprek ut. Når det gjelder belønning så tenker jeg at det fungerer som en belønning dersom hunden heller vil ta opp igjen leken/kampen enn å finne på alle mulig andre ting. Lek litt for så å avbryte og gjemme leken bak ryggen. Har hunden da en forventing og vil gjennoppta leken, så vil jeg tro det fungerer som en belønning for hunden. Vet ikke helt om jeg fikk frem det jeg mente her….

  2. Att tajma ett bettende med beröm/glädje/klick och sedan köra igång lek borde uppfattas som en belöning från hundens sida – om den nu förstår ordet belöning 😉 Efter X antal gånger har den förväntan på denna belöning och arbetar för att få den – då tycker jag att man kan kalla det för en belöning. Att ”bara” leka är ”bara” lek 😉

  3. Jag skulle säga att resultatet är facit: när kampleken förstärker det beteende du tränar, dvs du får mer och mer av det du vill ha, då fungerar den som förstärkning/belöning. (Bara ett annat sätt att uttrycka det Fia sa, tror jag.)

  4. Jag tycker lek också är en belöning. 🙂 När jag leker med mina hundar så får dom förväntan, dom vill leka mer och lyser av lycka. När jag leker med mina hundarna bygger jag ju upp någonting, en förväntan hos dom. Visst att leka ute kanske bara är lek men när dom kommer med leksaken blir det ju belöning för dom när jag kastar den igen så då ser jag det som belöning. Belöning för mig är också någonting hunden vill ha. Dom är villig att jobba för det och förväntan hos Hund blir enorm. Sen som Anna säger så finns det ju hetare belöningsformer då med leksaker och kamp. 🙂 Beror på hur stort föremålsintresse hunden har. Jag belönar nog mina hundar rätt mycket i vardagen, hela tiden 😉 Dom ser allt som belöning, fast de är klart när vi tränar och länkar moment så blir föväntan större, när ska belöningen komma? ”Blir det en boll, eller kanske hon slänger fram en bitstock?”

Kommentera

