Spårträning och Akkabilder

Här har ni så Akka 🙂 . Sötaste lapska vallhunden jag sett 🙂 . Den här bilden tog jag första gången jag träffade henne, veckan efter midsommar. Redan nu står öronen upp:

Ljuvlig! Men lite lapsktypisk är hon, hon har lätt till skall 😉 .

Idag träffades vi för att träna spår. Akka fick tre spår där hon fick se husse/matte gå ut. Tyvärr kom det en hund ena gången hon skulle spåra och en bil andra gången så det var störningar direkt. Tredje spåret var utan störning och dessutom var det från andra spåret en lånad leksak från mig som var sååååå rolig 🙂 . Det kommer bli bra detta, hennes näsa kopplades på och det kommer bara gå bättre efter några gånger till. På måndag ska vi träffas igen och spåra.

Mira fick ett utmanande spår, Maria ville gärna se hur man lägger ett spår så hon fick gå med mig några meter vid sidan av. Hon korsade även mitt spår en gång. Vi hamnade dessutom inne i tätaste gallringsskogen, innan vi kom ut….puh. Men vi krånglade oss igenom och i spåret låg sen 3+1 (tre pinnar och en slutpinne Maria 😉 ). Hon klarade det jättebra! Så klart, min tant är bäst 🙂 .

Sting har ju spårat skit de två senaste gångerna jag har provat. Jag testade därför att göra två likadana spår som för Akka för att se hur han gör. Det första som sker då han kommer ut ur bilen är att han drar som en idiot mot Miras spår. Bra tecken 😀 . Han hade inte ro att leka, här skulle ju spåras!!! När jag lagt spåret så går han som en gud i spårkärnan men leksaken är skit! Jag hade dock misstankar om att det skulle bli just på det sättet så jag hade även en burk med mjuk kattmat i slutet på båda spåren så pangbelöning blev det. Andra spåret lyckades jag efter mycket jaktlek och ståhej få honom att kampa lite. Han kampar ju alltid annars, så jag vet inte riktigt vad jag kan göra för att få kamp även i spåret. Dessutom så har han ju kampat förr i spåret, det är nu på sistone som jag märkt att det minskat men inte tänkt på det och nu bara – tvärstopp. Har ni tips så tar jag tacksamt emot. Känns riktigt bra att han spårade så fint med låg näsa dock, nu får jag bara behålla det även när det är längre spår. Frågan är om spåren är för lätta för honom, eller för svåra? Jag känner mig lite förvirrad, men jag kan tänka mig att jag inte är ensam om att ha en hund som kampar bra utanför spåret men som inte ser det roliga med det i spåret helt plötsligt.

På måndag ska vi spåra igen. I helgen blir det nog mycket lydnad inomhus, det ska tydligen bli riktigt skitväder. Såg ni att det varit kaos i Sundsvall här om dagen, rejäl åska och riktigt mycket regn? Vi märkte ingenting av det, eller jo det regnade lite och mullrade lite men inget som vi reagerade på…7 mil från Sundsvall.

Förresten, hade ett väldigt roligt samtal med min vän Shanie. Hon berättade att i Norge heter Harry Potterkaraktärerna Longbottom, Langballe och Dumbeldore heter Hummelsnurr. Jag önskade få fler namn men hon tyckte det räckte med att jag skrattade åt det och gav mig inga fler namn 😀 .

 

11 thoughts on “Spårträning och Akkabilder

  1. Jag vet inte om spåren du lagt är för svåra eller för enkla, men spontant tänker jag kring belöningarna att en belöning är en belöning om den förstärker beteendet. Om han inte vill kampa i spåret förstärker det ju knappast spårandet?
    Valpen är sjukt söt. Vore det inte för skallet hade en sån varit välkommen här 😉

    • Japp, så har jag också fattat. Leksaken känns mer som suck, inte en sån igen jag vill ju spåra ju.

      Hon skäller när hon inte får som hon vill 😉 . Sjukt söt och go!

  2. Känner igen det där. Mini som älskar allt vad lek och kamp heter, är och har hela tiden varit ointresserad av leksak och kamp i spåret ?! Spelar ingen roll om det varit lätt eller svårt spår – ny eller gammal favvoleksak.
    Nu är det ett tag sedan vi spårande, men kommer nog köra matbelöning nästa gång istället – för det bör gå hem hos fröken 🙂

  3. Jag skulle inte byta ut leksak mot godis!!! Lägg ”inpackat” godis i en liten bytta/snusdosa och leksaken ovanpå. Låt honom äta först om han vill det och lek sedan samarbetslek. Varför måste han kampa?? Det räcker att han markerar grejen och uppskattar den/godiset som har får i utbyte för att han hittade den. Så kan ni lägga in jaktövningar/kamp allt eftersom. Jag skulle dessutom inte ha andra saker i spåret, utan bara ett slut där det är julafton. Alltid en slutpinne där också att leka/samarbeta
    om. När det blir en sak till i spåret så borde det vara en pinne och det är fullt nog att han markerar den till börja med. Lek och kampa med pinnar hemma för att göra dom attraktiva. Jag GILLAR verkligen lek och kamp, men i vissa lägen är det inte läge/nödvändigt 😉

    • Oh, jag hade tänkt höra med dig, så bra att du svarade här 🙂 . Om jag någon gång haft något mer i spåret så har det varit en pinne. De har han markerat och då har han fått massa godis. Jag la så som du sa, leksak och godis (nu när jag väl fattat att han inte tar leksaken 😉 ). Då fortsätter jag med det då. Men om han inte vill kampa, behöver jag ha leksaken där då, just nu alltså? Kan jag inte då lägga en pinne och godis och sen kanske ta fram en leksak och kampa efter godiset? Eller blir det ”fel”?

  4. Ja, nog var hon grymt söt den där Akka! 🙂 Det låter som om du fått bra tips från andra här ovan om spåret, jag tror inte heller att han just måste kampa i spåret, det är väl bättre att använda en belöning som fungerar och förstärker spårandet och så kan ni ta in leksak och kamp lite mer allt eftersom. 🙂

  5. Qila hade nästan noll intresse för pinnar/saker i spåret från det att hon var valp till i våras egentligen. En period var hon nästan äcklad av pinnarna och inte speciellt förtjust i snask – hon ville bara vidare och att få spåra. Jag gjorde sedan som Fia tipsade om och skrev=pinne och snusdosa med god mjukmat ovanpå. Höll på med det i höstas och parallelt med det lek, byteshandel och så uppvallade rutor på 10×10 meter med flera pinnar utströdda i. Hon var väl inte överlycklig över pinnarna, men tog dem nog för att få snasket. Inget spårande över vintern, men byteshandel med pinnarna och att få ”valla/passa” på pinnarna för att jag skulle sparka iväg den, så att hon fick hugga dem. Den leken älskar hon och laddar på bollar ovs, så det funkade ju på pinnarna med. I våras på första spåret högg hon alla pinnar och efter det har pinnarna ett riktigt stort värde för henne, mer än leksaker. Hon är tokig med pinnarna nu och letar aktivt när hon får nys på dem, hugger dem, kommer med dem och släpper dem sedan vid mina fötter för att ladda på dem och väntar att jag ska sparka i väg dem så hon får fånga. Och så efter lite sådan lek/kamp med pinnen så får hon alltid sin snusburk med gotta, sedan ett okey att spåra vidare

    Summa summarum, så tror jag att man inte ska pracka på hunden leksaker, pinnar mm i spåret för resultatet kan bli motsatsen, utan nog ha dem där under godisburken och vill hunden köra byteshandel i spåret så är det ju bra, men inget ”tvång”. Och så jobba med pinnarna skillt från spåret. Det är nog vanligt tror jag att spåret är mer värt än pinnarna under någon period i hundens liv, men intresset kommer nog för eller senare 🙂

    • Tack så jättemycket för din kommentar och tips! Jag ska verkligen ta till mig detta. Slår mig själv lite i huvudet för att jag inte tänkte själv angående leksak men samtidigt så var lösningen så lätt och det är bra!

  6. 🙂 Detta är ju hur det har varit med Qila. Men jag var också ”förtvivlad” när hon inte tog något i spåret, utan bara ville vidare. Men som sagt så löste det sig på detta vis 🙂
    Hoppas att du får till det och inte ”stressar” upp dig över det, för det löser sig säkert 🙂 😉 Ha det gött!

Kommentera

