Spår och lydnad

Igår gick spåret verkligen skit. Han vindade, svajjade och leksaken tittade han bara på. Alla har man väl dåliga dagar men så jäkla trist det är när man tränar och det går skit. Men det måste ju gå skit för att kunna gå bättre så vi tar nya tag. Ikväll ska jag träffa Ingrid med Shakira (bernern) och Maria och Per som har Akka. Vi var förresten hos dem i förrgår (bilder kommer på henne, jag looooovar!) och hjälpte dem komma igång med träningen. De har aldrig haft hund förut så jag ska så gott jag kan lära dem det jag kan (ja, jag vet…det ska väl gå ganska fort kommer direkt i tankarna på er 😉 ). Vi började med omvänt lockande, burleken och 101 saker man kan göra med en låda för att få henne att komma igång med lite beteenden (givetvis ska Maria bli klickertränare, vad annars 😉 ). Akka var så duktig, gick direkt in i buren och efter lite krafsande kom omvänt lockande igång jättefint! Det kommer bli kul att följa denna tjej! Sting och Akka lekte jättebra ihop, han lyssnar bra på mig och när jag sa att han var duktig som lekte så lugnt så märktes det att han tog till sig det och fortsätte med den typen av lek (stillastående eller liggandes, med munhugg 🙂 ).

Jag tränade lite lydnad med Sting igår (förutom det kassa spåret, det är glömt nu). Vi tränade ingångar och här går det verkligen bra! Han går för det mesta in djupt nu, ska filma någon dag så jag kan se om det är tillräckligt djupt för det är ju svårt att se när man är inne i det. Han har en tendens att gå framåt något halvt steg då jag tar fram godisen, ska ta tag i det nu tänkte jag. Vi har ju börjat med apport av spårpinne och det fick vi genombrott på igår. Han har tagit upp den och paralellt med det så har jag tränat handtarget för att senare få in att han ska komma med den. Igår gjorde han det från en meters avstånd, rakt in i handen 🙂 . Gullemannen!

Idag fyller Qeso sju år. Det är ett påhittat datum, han kanske var sju år redan förra veckan 🙂 . Men grattis till Qeso!

2 thoughts on “Spår och lydnad

  1. Men visst vill man fråga hunden varför den helt plötsligt inte spårar. Lyckas man klura ut anledningen så är det ju bara att träna på det men när man inte hittar någon anledning så blir man så förundrad.
    Hi, hi undrar just hur lugn Ace är med andra hundar. Han har ju bara träffat Kiara ännu. 🙂 Ja, Thea har han skällt ut genom staketet men det räknas inte. 🙂

  2. Synd att spåret gick dåligt, men det går säkert bättre nästa gång! Det är ju jätteroligt att alla annan träning gått så bra i alla fall! 😀

Kommentera

