Några träningsfunderingar

Nu märker man när man börjar komma någon vart, inte långt men lite framåt. Då kommer funderingarna. Jag håller på med ingångar och jag vet egentligen vad jag ska göra men ändå inte… Han gör så fina ingångar, då jag har klossen. Det han inte förstår är att han ska stå still även efter en belöning, eller stå kvar trots att belöningen inte kommer direkt. Jag har börjat träna detta på klossen och bakdelen går fram och tillbaka, fram och tillbaka om jag inte ger godis direkt. Använder jag omvänt lockande går det superbra men utan…nope. Några tips? Jag har lite aningar men jag vill höra era åsikter. Det jag älskar rakt igenom är hans attityd,  den är helt underbar. Han vill och vill och vill!
Han har börjat göra ingångar utan klossen nu äntligen. Dock får jag ge mig själv en känga, jag är för feg för att fela honom. Han gör för grunda ingångar och vissa bättre och jag är där och klickar för de sämsta också trots att jag inte ens vill ha dem. Kommer jag framåt då? Inte så fort i alla fall 😉 . Vi avslutade passet med en skitfin ingång så då blir det JACKPOT och mycket lek.
Svängarna gick bättre idag, bara jag har koll på lilla rumpan. Dock…här kom ett dock igen, så följer han min hand. Jag måste verkligen sluta ha godis i handen, eller träna honom på att inte följa handen….tips om det 😉 . Högersvängarna är lite svårare men de har vi ju precis börjat med men han har kommit på att det är sååååå roligt att följa med där jag går 🙂 .

Nu sitter jag här med en drink (den är snart slut ser jag nu 😉 ). Johan och Mira sitter på Lunndörren, Vålodalen i Jämtland. De och en vän till Johan ska fiska i helgen. Mira hoppas på fisk (eller sork 😉 ) i helgen.

4 thoughts on “Några träningsfunderingar

  1. Ja, det är väl alltid som enklast med den första inlärningen och sen när man vill gå vidare och utvecklas och höja kriterierna blir det svårare. Jag har nog inga jättebra tips själv, jag tycker också sånt där är svårt. Problemet är väl att man borde träna sig själv i konsten att träna hund egentligen. XD

  2. Ja du, det där med kriterier är inte alltid lätt. Det måste man träna på hela, hela tiden. Tycker också det är svårt. Jag tycker Sting börjar fatta det där med vänster om (filmen) och det är ju i princip en ”halv” ingång. Försök pilla vidare därifrån, för att få till en hel ingång. Kanske genom att minska ner din vändning mer och mer. Om han nu gör lite för grunda ingångar, så kan du ju försöka belöna bakom ditt ben några gånger. För att komma bort ifrån godishanden, kan du kanske försöka variera om du har godis eller inte i handen. I början kanske varannan gång, sedan oregelbundet. Han verkar ju helt klart veta vad det handlar om angående vänstersvängarna och ingångarna, så du kan ju kanske prova på att låta honom fundera lite på vad som ger belöning och inte förren du klickar, för att på så sätt komma vidare. Alltså börja höja kriterierna, men då måste du ju själv ha bestämt vad du vill ha 🙂 . Prova att skriva ner en kriterieplan, från där ni är nu. Man ser det tydligare då och det kan vara lättare att se vad nästa steg är.

    Hmm! Eventuellt lite rörigt skrivet 😀 Men kanske du får någon idé av det, som kan passa er 🙂

  3. Hade jag kört klossen hade jag säkert haft massvis med ideér men svårt när jag inte kört den, jag tycker ni kommer framåt! 😀 Seer framsteg hela tiden ju. Kör framför en spegel så du ser eller be johan klicka rätt när du berättat hur du vill ha de 😉 Och börja våga fela honom men vet de är svårt. har inte felat unik nå nästan och vi är på start 1 😉 haha! När du inte vill han ska följa handen eller kolla efter den så lägg handen bakom ryggen, och håll den så och fast belöna från munnen 😉 kasta ner en godis till han.

Kommentera

