Vänstersvängar

Vi kan ju inte vila helt jag och Sting, promenader kan jag väl låta bli (imorgon ska jag ut, det går inte längre…en skogspromenad bara…snääääälla 😉 ) men träna måste vi göra 🙂 . Jag vill så gärna få till ingångar och vänster/högersvängar med Sting så det och baklänges marsch ( eller bakåtmarsch, vad ni vill kalla det 😉 ) står på tapeten just nu.

Idag började jag med lite liggträning och här kommer en fråga igen. Jag glömde ju filma så jag får försöka beskriva. Sting lägger sig ner som en fällkniv och jag säger fri när han får resa sig (han har börjat tjuva). Ska jag redan nu ”fela” genom utebliven belöning om han rör baktassarna eller ska jag få till läggandet bättre och mer stabilt först? Träningen gick i alla fall bra, förutom att han ibland rör baktassarna lite.

Så dags för ingångsträning. Med klossen går det jättebra, tar jag bort den går det mindre bra. Han går in för grunt och gör inte hela ingångar. Jag antar att detta kommer men ska jag belöna för rätt väg eller hur ska jag göra? Ni som kan detta, ge mig tips 🙂 .

På kursen hos Fanny fick jag reda på att det är bra att parallellt med klossen träna på höger- och vänstersvängar så det har vi börjat med. Första passet fattade han nada 😉 . Men nu redan går han jättebra med mig, bäst på vänstersvängarna (alltså, jag rör mig ju åt höger men det blir ju vänstersvängar 😉 ). Dock syns det tydligt på filmen nedan att han kommer för långt ofta, det är bra att filma för jag såg inte att han gjorde det så ofta som han gör det. Något att tänka på. Jag ska också tänka på att stoppa godiset i fickan, jag har ju en så använd den då!

Vad tycker ni annars, är han för långt fram eller bak? Jag tycker han är ganska lagom men det var länge sedan jag var i lydnadssvängen.

Jag var till veterinären idag igen förresten…Mira hade med start igår ett rejält inflammerat öga. Det var rött (huden vid/i ögat, hur beskriver man det haha), varade och hon hade bitvis som en tår över hela ögat och idag började huden hänga. Jag läste på nätet att när det är ett öga som är irriterat så kan det vara hornhinnan och några skador på den vill jag inte ha. Jag åkte därför in och till en början tyckte veterinären att det var en skada men den försvann med en extra sköljning. Så nu får Mira ögondroppar. Många tycker nog att jag kunde avvaktat men jag riskerar inget med mina hundar. Dessutom har jag aldrig haft problem med ögonen på någon av de hundar jag haft så jag vet inte riktigt hur det fungerar. Hade hon haft irriterat på båda ögonen hade jag nog självbehandlat (stod också på nätet 😉 ) men med ett ville jag kolla upp. Var också tvungen att kolla upp så det inte var smittsamt och det var det inte Men nu kan det lugna ner sig va 😉 ?

12 thoughts on “Vänstersvängar

  1. Jag tycker han håller sig ganska lagom på filmen, men han är nog mer för långt fram än för långt bak om han nu är mer åt nåt håll. Nu är ju inte jag heller nåt proffs men så tycker jag. 😛

    Skönt att det inte var något allvarligt med Miras öga!

  2. Åh va ni är duktiga. Jag gav upp klossträningen då fröken frö bara står på en tas och viftar med den andra – så vi kommer nog aldrig till att få till detta.

    • Sting gjorde också det i början, så jag tränade omvänt lockande och väntade ut tills han ställde ner båda tassarna. Sen kunde vi sätta igång 🙂 .

      Tack 🙂

  3. vet inte om det är förtidigt att börja träna seriöst med stadgan, kanske inte. har du testat med omvänd lockning när han lägger sig? bör dock inte användas för länge/mycket. jag skulle nog fortsätta belöna de snabba lägganden han gör så han inte blir för osäker om han gör för mycket fel. ang. positionen om han är för långt fram, belöna bakåt, kasta godis bakåt eller leksak, ge godis längre bak. var sedan noga med att han är rak i kroppen. men träna inte allt på samma gång, dela upp det lite. fast där är oxå en fråga om man ska börja med det nu. kanske ska sätta dit klossen igen och bara belöna rak rygg. det är så kul att följa er 😀

    • Tack för dina kommentarer. Angående läggandet så var jag nog lite otydlig, jag är för snabb med klickandet ibland så han har börjat fuska – lägger sig fort och är lika fort uppe igen. Men jag ska nog göra som du säger, fortsätta belöna snabba lägganden men vara mer noga med att inte klicka förrän han ligger ner.

      Klossen kör vi parallellt med detta, ibland tar jag klossen men jag tränar även utan.

      Kul att du gillar att följa oss 🙂 .
      Kikade lite i din blogg angående dagis och egen hund….hellre lämna bort och bara umgås morgon, kväll och helg än ingen hund alls 😉 .

      • såg att du inte kunde kika på mina filmer. för mig fungerar det utmärkt. annars kan du kika på youtube http://www.youtube.com/user/psykoos det är inget avancerat dock 😀
        du har så rätt om egen hund, men just nu finns varken tid eller ekonomin, men jag längtar ihjäl mig efter en alldeles egen liten kelpie! 🙂

  4. Ser bra ut! 🙂 Håller med att är han för mycket något är det lite för långt fram men bara belöna bakåt, 🙂 Han är rätt långt bak men sen kommer han fram för att ta godisen då du belönar framifrån så belöna bara bakåt. Men jisses så duktiga ni är! Han kommer lite snett bak ibland, lägger rumpan nett bak, inte rakt men de har du nog tänkt på och tränar inte allt på samma gång! 😉 Sikken härlig attityd, ser kanoners ut!

    • Hmm, hänger inte riktigt med på ditt språk här Malin 😉 . Jag ska tänka på att ta bort godisen då han går fram för att ta den, mer omvänt lockande kanske kan vara lösningen på det och att jag är snabbare med handen så han inte hinner ta ett steg. Får kolla på filmen igen. Jag är megastolt över hans sidoförflyttningar, vi har ju bara tränat några gånger 😀 . Rumpan ska jag tänka på, såg nu att den hamnade snett bakom. Tänkte ta det först på klossen och sen utan.

Kommentera

