Spårkurs två

Vill man hitta hit kan man söka på ”fått en knöl vid hälen”….tydligen 😉 .

Idag var det andra spårkurstillfället (för oss, vi har missat ett spårtillfälle och kursstarten). Idag skulle vi få prova på att lägga pinnar i spåret och en svag vinkel, mer som en böj. Jag tycker det är kul att prova på olika saker, det är inte som i lydnaden då det kan bli fel och dumt (eller jo, en vinkel kan tappas och man tappar bort sig helt 😉 ) eftersom pinnar bara plockas upp om de missar det och vinkeln kan man gå förbi om det krånglar. En av våra fröknar gick Stings spår, runt 200 meter tror jag det hamnade på, en böj på mitten, två pinnar och hans roliga fårflärp i slutet. Det fick ligga i över en timma. Under tiden som hon la Stings spår så la jag ett för Mira. Jag tog den mark som blev ”över”, nämligen upp på ett berg, snurra lite där och ner igen.

Stings spår gick bra. han spårade med låg nos och drog ganska fint i kopplet (jag går trots att han vill springa 😉 ). Vid första pinnen markerade han så bra! Han tog den inte men han stannade upp, nosade runt och satte nosen på den och jag belönade. Nästa gång ska jag belöna redan då han börjar nosa runt, tänkte inte på det den här gången men eftersom han inte tar pinnar än så vill jag verkligen förstärka att han ska stanna upp då han känner något. Han tappade bort sig vid vinkeln, här måste jag bli bättre på att läsa honom så vi inte hamnar så långt bort som idag (5-6 meter) från spåret. Han virrade lite, tittade upp efter fröken som gick bakom, återgick till att leta och hittade spåret igen. INGEN hjälp av mig och han ville inte ens ha det (inte för att han hade fått det heller 😉 ), ”jag kan själv”. Han satte nosen i backen igen och spårade vidare. Strax därefter låg andra pinnen och även den markerade han tydligt på samma sätt. Sen gick det pang på slutet och där lekte vi jättemycket. Han leker igen!!! Han fick som vanligt bära sin trofé ut till bilen och oj så stolt han är då!

Miras spår gick även det bra, hon spårade lite högt men hittade alla saker och hon tycker det är så kul! Hon dyker på grejjerna och det riktigt lyser om henne då hon vänder om och kommer med dem. På berget lyfte hon helt plötsligt näsan helt och ställde sig och tittade in i skogen. ”Men hallå” sa jag då och då vaknade hon till och återgick till det hon skulle göra 😉 . Jag har inte spårat upp och ner för berg förut och det var bra att det var lydiga Mira som jag spårade med för jag var tvungen att stanna henne i spårandet på väg ner så jag inte skulle dratta på rumpan. Slutet gott, där låg ett ”rävskinn” med pip. Lika lycklig var hon när hon bar den till bilen 🙂 .

Jag undrar hur länge Sting har varit sjuk, det kan vara tillfälligheter men idag har jag upptäckt två saker som inte känns som Sting…jag måste passivitetsträna honom , ja ni läste rätt! När vi hade utvärdering tog jag med båda för att få en liten promenad och inte behöva lämna dem i bilen som jag inte ville flytta på de 200 metrarna. Sting hoppade efter kopplet och ville kampa under tiden vi pratade!!! Det andra han gjorde var att hoppa på en annan människa som han inte hälsat på… Ja vad ska man säga 🙂 . Nu kanske monstret är på väg att vakna 😉 . Nej, det tror jag inte och lite mer aktivitet välkomnar jag. Men jag ska hålla koll så det inte drar iväg och passivitetsträning är alltid bra att träna oavsett hund.

Nu är klockan 23 snart, alldeles för sent för mig som i vanliga fall börjar dra mig mot sängen halv tio.

3 thoughts on “Spårkurs två

  1. Vad roligt att Sting markerar pinnarna i spåret även om han inte plockar upp dem än, det får ni ju bara träna lite mer på så kommer han fixa det också! 😀 Vad skönt att medicinen verkar fungera och att Sting har fått mer energi och vill kampa igen! 🙂

Kommentera

