Oturen förföljer mig

Jag känner mig otursförföljd. Jag brukar inte vara sån som avvaktar så värst länge när djuren blir sjuka, jag åker in ganska snart för jag klarar inte av att ha sjuka djur. Men eftersom jag är trött på att ge bort mina pengar till veterinären så avvaktade jag lite med Stings ”hosta” efter att ha pratat med veterinären för en vecka sedan. Men den slutar inte, jag trodde den blev bättre i början av den här veckan men på fredagen satte han igång igen på natten och igår gjorde han det ofta! Idag är det mindre igen men nu är det tredje veckan så nu ska jag in med honom. Dessutom har han börjat få gult gegg i ögonen, kan de ha något samband tro? Känner mig som en skitdålig matte, har ju aldrig väntat så här länge med att åka in. Men när alla säger avvakta, åk inte in direkt så blir man ju påverkad…sen gör det ju inte saken bättre att jag VET att jag är en nojjig matte…men nu ska här inte avvaktas lägre!

Trots allt skit så är han fortfarande pigg, glad och träningssugen! Nu är det bara två tänder kvar och den ena av dem är lösa så nu börjar kampandet ta fart igen. Som på så många andra valpar jag träffat så är det hörntänderna som sitter kvar och den andra är på väg ut. Men förhoppningsvis har jag tur där så den andra lossnar snart också 😉 . Jag ska ta tag i kampleken ordentligt nu för han är till en början en mes i greppandet. När han väl tar så kampar han såååååå bra, med bra tyngd bakåt men han släpper den mycket och de ska bort, bort, bort!

Vi var på spårkurs i torsdags. Så vansinnigt roligt! Vi skulle på detta tillfälle lägga två spår som skulle ligga olika länge, det ena skulle vi ta direkt och det andra skulle få en liggtid på en timma (blev 1,5 för Sting). Det första spåret gick skit rent ut sagt! Han spårade veligt, irrade runt, tappade spåret och ja…skit gick det helt enkelt 😉 .
Medan jag väntade på att ”fröken” skulle gå efter en annan hund inför det andra spåret såg jag en räv (jättefin!) som gick över vägen och in över mitt spår. Störningsträning 😉 . Sting spårade detta spår så fint, inte veligt alls utan i kärnan där jag hade gått. Marken var mossa/klappersten – ganska svår för en bäbis men vad gör man när man bor i sånt område. Han tog övergångarna jättebra men det märktes att det var svårare att spåra på stenarna än i mossan, farten ökade direkt han kom över i mossan. Skitkul var det! Men slutet var inte så kul…han ville fortsätta spåra och inte leka med mig 😉 , verkade lite nosig också så jag undrar om han inte kände räven där. Men vi ska ta tag i detta! Om inte annat så får jag till en början ta godisregn och sen lite lek med leksak som han sen får bära till bilen, för det gillar han – den är hans!

Vi var förresten i Vägersjön igår, det ligger upp emot Sollefteå och på samma höjd som Åre. Lite fjällkänsla med andra ord. Mira (och Sting med) älskade att vara där. Bara få strosa helt själv ute på ängarna, leta möss, gosa lite eller bara ligga och snosa. Himmelriket hälsar tanten. Ikväll är hon ute med Johan och fiskar. Jag och Sting har tränat ligg (jag kan stå upp nu 🙂 ), ingång (tar bort klossen ibland, sitter inte helt men det är på gång) och vändningar på stället utan kloss (går också framåt).

3 thoughts on “Oturen förföljer mig

  1. Åh vad kul att läsa om era framsteg 🙂
    Du behöver inte känna dig som en usel matte. Hade han varit allmänt påverkad så hade du åkt in på störr
    Kram

  2. Jag tycker inte heller du ska känna dig som en dålig matte, han har ju mått bra i övrigt. Jag ska hålla tummarna för att det går bra hos vet. Härligt att spårkursen var kul och att ni gör så mycket framsteg! 🙂

  3. Skriver här samma som i forumet. Jag tror absolut ögonen och halsen har ett samband och min allra första tanke är halsinfektion/tonsillit. Läs gärna mitt inlägg på Dogtalk.

Kommentera

