Valpläger

Tre dagar kan gå så fort när man har roligt. Lägret som jag längtat till är slut och nu är det bara upp till mig att träna 😉 . Lägret var mycket lärorikt och nu känner jag att jag har mer på fötterna i mannens träning. Vi började dag ett med att prata om lekar för lekutveckling. Vi tränade sen kamp och att kasta iväg en leksak och när han greppade den så tjoade jag och sprang åt andra hållet. Sting hängde efter mig som ett skott och bytte till min leksak och så kampade vi. Vi tränade också på att byta leksak, en lek som Lina förklarat för mig kom passande nog upp på kursen. Jag började med att kampa med en leksak och höll en annan bakom ryggen, höll sedan den första stilla medan jag tog fram den andra. Sting bytte då till den leksaken och efter några gånger la  jag in ”JA!” som bytsignal. Sting ville gärna behålla den första jag lekte med men bytte ganska bra efter några repetitioner. Skitkul lek som vi kommer träna mycket på, det ser så läckert ut när de kan det så som Lina visade på vår träff i måndags (kommer i ett annat inlägg 😉 ).
Sting kampade jättebra under kursen, la baken under sig och kampade bakåt precis som jag ville. Såååå kul! Fanny fotade, jag hoppas hon lyckades fånga det. Det vore kul att se!

Vi hann med så mycket på kursen så jag vet inte hur jag ska kunna skriva om allt! Jag fick ett stort ”aha” angående shaping och att fånga beteenden på kursen. Jag vet ju att man kan fånga saker i vardagen och att man kan sitta hemma och hålla lite koll för att få till beteenden som är svåra att shapa direkt. Men att till exempel Stings vändningar på stället då han är lös kan bli till supersnygga ställanden i rutan eller hans snabba lägganden då han lägger sig för att smyga på Mira kan bli assnygga lägganden i inkallning hade jag inte tänkt på. Jag har redan börjat fånga hans vändningar, det märks redan att han testar olika saker. Kan jag jogga och vända mig och fortfarande få belöning…nehe, om jag springer som en idiot och vänder snabbt då..Jaaaa 🙂 .

Vi pratade om egenskaper som man tycker/vet/tror att rasen har eller som andra tror rasen har. Det var kul att höra. Fanny sa att de kelpiehanar som hon har träffat har ofta varit riktiga mammagrisar….eehh 😉 . Det kan jag skriva under på, jag har aldrig haft en lika stor mammagris som den här hunden haha! Sen om hon haft tur/otur vet jag inte men jag kan skriva under på att i alla fall min är en mammagris 😀 . Det upptäcktes också då vi skulle gå ifrån burarna och titta på Fanny när hon visade med hennes ena bc. Sting skrek och jag började nästan grina. Fy fan va jobbigt det var. Åter igen tittade Kiwi fram… Men nästa gång vi skulle göra samma sak kom Tomas och satte sig vid buren. När Sting lät la han över en filt så Sting inte kunde se mig och när han varit tyst i tio sekunder fick han se mig igen och efter ytterligare tio sekunder fick han godis igen. Det fungerade jättebra och Sting kunde ligga lugnt och titta på mig efter ett tag. Jättebra träning och nyttigt även för mig!

Vi pratade mycket om förebyggande betingning. Att belöna Sting då han uppfattar en händelse som kan vara katter, lastbilar, skällande hundar, människor eller annat. Sting har till exempel haft lite svårt med att hundar skäller, han blev rejält rädd första kvällen då Pax, Tomas ena hund (försöker inte ens skriva rasnamnet, en sån där fågelhund som börjar på f 😉 ) började skälla då Sting sov. Nästa dag tränade vi på det och jag såg resultat direkt och nästa kväll då flera av hundarna skällde reagerade han inte mer än att han lyfte på huvudet.

Vi tränade även bland annat hantering (gick utmärkt 🙂 ), omvänt lockande, sitt stanna kvar, burleken, klossen, baklänges mars, inkallning, varsågod och ”gå och hälsa”. Varsågod måste jag ta tag i. Jag har inga problem med kommandot men i den övningen vill jag ha tryck mot leksaken eller godiset för att kunna använda det i övningar då jag har externbelöning. Sting sätter sig så fort jag tar i halsbandet eller håller för bröstet (vilket jag har tränat och är helt rätt andra situationer 😉 ) . Jag fick upp lite drag mot leksaken men nästan ingen mot maten (vilket jag i och för sig är jätteglad över, jag vill gärna ha mer tryck mot leksak 😀 ) men målet är att jag ska få hålla i ordentligt i denna övning.

Efter sista dagen var slut åkte jag och Sting och hälsade på Fia. Jättekul att få ”visa upp honom” även om det var alldeles för lite tid. Jag hade stämt möte i Karlstad på kvällen så jag han inte stanna så länge tyvärr. Men det blir fler gånger 🙂 .

Nu ska jag äta lunch och sen ska jag iväg till Mariebergsskogen för att träffa Stings syster Steffie för andra gången. Ska bli så kul! Bilder från första träffen kommer 🙂

8 thoughts on “Valpläger

    • Ja, du ser 😀 !
      Jag har slutat valpkursen, nu ska jag skriva en motivering för att få pengarna tillbaka bara. Skit samma om jag inte får det, känns skönt att inte gå mer. Kändes inte som om jag fick ut speciellt mycket av den heller, om man jämför med detta 😉 . Jag trodde inte jag skulle säga det, men jag kan för mycket för att valpkurs ska ge valuta.

  1. Ping: klickerklok.se » Valplägret

  2. Låter ju som ett jättebra valpläger och att både du och Sting har lärt er massor! 😀 Du kommer säkert ta vara på det ni lärt er på bästa sätt och utvecklas massor tillsammans!! Kommer du hem snart? Jag saknar dig på MSN! 😉

Kommentera

