Hanteringsträning

Hantering är något som de flesta av oss slarvar med, faktiskt. Jag var jätteduktig i början men tänkte då mest på att kunna titta tänderna, klippa klorna, kolla ögon och öron. Sting kan allt det. Men vad jag inte tränade på var själva ”ta-på-hunden-av-andra-träningen”. Utställningen i söndags visade att även den träningen är viktig. Sting tyckte inte att domaren skulle ta så ingående på honom även om han gärna hälsade på honom. Många tycker kanske att det är pinsamt och att man inte vill visa upp träningen av en sådan sak som att hunden inte gillar att bli hanterad av en domare. Men man är ju inte ensam och hunden är ju inte sämre på något sätt för att jag har slarvat med träningen! Men visst, det är ju roligare om allt bara hade fungerat och det ser ju bättre ut i min blogg om jag inte har några problem 😉 . Jag klassar dock inte detta som något problem egentligen, jag får skylla mig själv för att jag inte tänkt på det.

Så nu har jag på allvar satt igång med Stings hanteringsträning. Mitt mål är att han ska acceptera att andra ingående undersöker honom, ett mål längre fram att han ska gilla det lite till och med 😉 .

Jag har tänkt att alla som jag känner och har koll på hundar (och kan göra som jag säger 😉 ) ska hanteringsträna Sting. Till en början handlar det om tandvisning (som flera redan har gjort på honom) och att bara klappa honom eller luta sig mot honom samtidigt som jag belönar för det beteende jag vill ha (att han är stilla). Parallellt med detta ska jag träna själv, eller tillsammans med Johan även om vi kan göra vad vi vill med honom.

Jag började dagens träning med att söka på hanteringsträning på nätet och hittade Anna Larssons sida (3 vallare) för Canis hundskola avdelning Sörmland. Där läste jag ett bra blogginlägg med en utmärkt film från förra året och även en artikel som hon haft med i Canis.

Sen började jag mitt arbete med Sting. Jag är inte helt nöjd med första passet, godisarna är hårda och tar tid att svälja och Sting ville lägga sig ner eller ”skämmas”. Men jag visar i alla fall hur det gick 🙂 .

6 thoughts on “Hanteringsträning

  1. Han är så jäkla söt!!
    Men du, se inte det där som nåt problem! Det kommer ju lätt lösa sig. Allt har sin tid. Han kommer bli en stjärna på det med ska du se! 🙂

    • Nej, jag ser det inte som något problem. Bara mitt fel som inte har tränat. Annars hade det ju redan fungerat 😀 . Jag tror inte många har hanteringen på utställningar gratis. Grattis till dem i så fall 😉 .

  2. BRA Madelen! Jag ångrar att jag inte tränade mer hantering med Qila när hon var valp. Speciellt med andra människor, med tanke på hur osäker hon är idag när främmande ska hantera henne.

  3. Jag har erfarenheten att många/de flesta hundar som är socialt säkra/har bra erfarenheter accepterar hantering och är antingen neutrala eller besvarar det hela med pussar. Dock så blir det så ibland att vissa individer inte är helt och fullt socialt säkra från födseln, mer eller mindre. De dyker upp ibland, även fast man vill att alla ska vara ”pang på rödbetan” 😉 De gillar att hälsa på sina villkor, men tycker ibland att hantering är lite jobbigt. Bra att mota Olle i grind’ – vilken hund man nu än har – och träna på så att de får bra erfarenheter.
    Träna på så blir det bra 🙂

  4. Han kommer nog inse snart att hantering är askul! 😀 Ni kommer fixa det och något problem ser inte jag det heller som, snarare en ovana hos han för han är inte van andra hanterar han så liksom men det vänder ni, snart kommer han bara vilja bli hanterad! 😉

    Man gör det man måste 😀 Rebell var jättesocial i vanliga fall men hade svårt med tandvisning på tävlingar och hantering överlag, jag la in ett ”visa” kommando på honom, gick mycket bättre!

Kommentera

