Fri!

Jag har förr aldrig riktigt förstått ordet fri i träning, jag tror inte jag helt förstår det än men vi är på väg. I Stings liggträning är det tydligt att det har en bra funktion förutom att det betyder att han ska gå ur position för att göra ett nytt läggande. Det har även fått honom att lägga sig fortare och mer precist. När jag säger fri, får han en godis och den vill ha ha. Han vill också snabbt som attan få en till godis och det får han ju när han lägger sig ner. Alltså lägger han sig oftast rakt och som en fällkniv. Skitsnyggt 🙂 .

Jag började även säga fri i klossträningen nu och det märks att i nya situationer så hänger han inte riktigt med direkt. Men i slutet gick han av klossen då jag sa fri och han kunde snabbt komma upp igen för ett nytt försök på ingång.
Vi har ett litet ”problem” med klossen. Han går så fort runt så han blir slarvig…är lösningen att gå ett varv till, säga fri (då får han ju godis än) eller att jag går ur position för att han sen ska få ett nytt försök? Det första känns fel då han är lika snabb i rörelsen då jag rör mig runt just nu (fort ska det gå 🙂 ) och det andra, nej jag vill inte ge belöning för att han gör fel och det gör jag ju så länge som jag belönar för fri. Det sista känns mest rätt, men ni kanske har fler förslag?

Nu ska jag träna ett till liggpass med Sting och sen ska jag städa toan och hoppa in i duschen. Ikväll väntar vänner och middag på stan…Johan är barnvakt 😉 .

3 thoughts on “Fri!

  1. Jag tycker det är jättebra med fri, när du ska börja träna stadga i olika grejer så kommer du säkert upptäcka fler fördelar med det också. Jag har inte använt det med Pulver, men gjorde det med Krut och tyckte att det var riktigt bra. 🙂

    Jag har nog inte nåt jättebra förslag för klossen, har lite dålig koll på hur långt ni har kommit.

    Hoppas du får en trevlig kväll! 🙂

    • Vi är så långt att jag kan kasta iväg en godis (kommer bli fri sen) och han kommer tillbaka och går till utgångsställning. Jag kan inte ta bort klossen än, ska be Fanny om hjälp där. Han går med bra direkt jag rör mig och även om jag rört mig innan, men lite för fort då 😉 .

  2. Jag tycker erat ”fri” ser jätte bra ut. Tycker du är duktig på tajmingen där 🙂
    Fri har jag fått förklarat att hunden ska komma till mig när jag säger fri och sedan utföra stadgebeteendet så snart som möjligt igen. Svårt när man står så pass nära som man gör med klossen och vanligt utgångsposition.
    Kan tillägga att jag är ganska avis på er som får åka till Fanny 😉

Kommentera

