Valpkurs 1

Så var det då dags för valpkurs igår. Jag var där i god tid (as usual 😉 ) och lät Sting sitta med mig på klubbens trappa och titta på allt. Han var lite rastlös, men mest satt han eller låg och tittade. Vi började kursen med en promenad. Jag gick till en början näst först men Sting blev som en boll av underkastelse för de större valparna så jag tog ut honom ur ledet och gick in längre bak i stället, inte lätt att vara en sån liten pojke och vilja vara alla till lags 😉 . Sting gick över förväntan på promenaden, visst han drog lite men inte så farligt. Vi stannade efter ett tag på promenaden och tränade lite motivationsinkallningar (jaktinkallning kallar jag det). Jag sprang bakom en container och ropade på Sting strax innan. Han kom som ett skott och fick ta en flera meter stor cirkel innan han kom intill mig…gick fort med andra ord 😀 . Andra gången visade jag leksaken lite och sen gömde jag den och sprang till samma ställe. Som en kanonkula den här gången också. Han fick leksaken som belöning och även om jag inte kampade så mycket utan mest höll lite så tycket han den var såååååå rolig 🙂 . Sen tränade vi lite kontakt och så var det klart…jaha?! Inne pratade vi om våra raser och instruktören gick igenom lite om inkallningar, kontaktövningar och sånt.

Korrigering förekom tyvärr…jag vet inte riktigt hur jag känner för kursen. Jag har väl nästan beslutat mig för att gå hela kursen dels för att Sting behöver den och dels för att inte slänga alla pengarna i sjön, men jag kommer gå min egen väg. Johan hade tänkt följa med någon gång men han vet inte om han vill det längre, skönt att ha en sambo som tycker som jag. Valpar ska inte korrigeras i koppel! Jag tycker i och för sig inte att valpar ska korrigeras överhuvudtaget, eller hundar för den delen. Men koppelkorrigeringar är jag allergisk mot!

Sting var jätteduktig på klubben och skötte sig fint. Lugn då han skulle vara lugn och aktiv då han skulle vara aktiv. Något jag måste träna på är att tjoa mer, belöna med mycket mer aktivitet och inte vara så jävla tyst, lugn och avstressande hela tiden. Kiwi finns inte mer och det här är inte Kiwi. Sting har INGEN negativ stress i sig så varför i all världen ska jag vara så rädd för att få upp honom lite i aktivitet! Skärpning igen Madelen!

Jag har börjat rengöra Stings öra, igår var första gången och det gick sådär men det gick i alla fall 😉 . Ringde till veterinären idag eftersom det inte blev bättre, tvärtom så såg det mer irriterat ut och brunt gegg fanns i örat. Jag frågade henne om jag kunde rengöra varje dag i några dagar för att se om jag kunde fixa det själv. Det var tydligen inga problem att göra det och jag skulle rengöra flera gånger på raken så jag verkligen fick rent örat. Så det gjorde vi i morse…vilken pers! Han pep, slet sig, rullade runt, bet i handen, skakade sig och höll på. Men två gånger rengjorde jag örat och nu är det inget kvar…hoppas jag slipper åka in med han!

11 thoughts on “Valpkurs 1

  1. Klokt och modigt att våga gå sina egna vägar, det är lättare än vad man tror när man har erfarna folk runt sig med helt andra värderingar än vad man själv har…

  2. Mycket konstig valpkurs måste jag säga. :S Synd när man betalar så pass mycket ändå. 😦
    Din öronrengöring på Sting förklarar ju varför han gör detsamma på Mira. 🙂 Alla ska vara fina.

  3. Tänk att det ska vara så svårt att hitta bra kurser? Det funkar ju ändå om man är beredd på att eventuellt bli ifrågasatt 😉 men innan man kommit dit är det inte så himla lätt..

  4. Tråkigt med ”korrigeringar” – dock så kan man ju behöva bryta av lite tuffare ibland – men det ska ske på ett ”bra” sätt!!! Bra att du gör som du vill själv! 🙂

  5. Klokt tänkt angående korrigeringarna 🙂 Finns ingen anledning att koppelkorrigera en liten valp – knappast någon vuxen hund heller. Finns andra sätt…

  6. Är det sant att de lär ut koppelkorrigering på valpkurs. På de kurser jag hjälpt till på på vår klubb var det ett finger i sidan som gällde men inte på valpar, bara i vardagslydnaden. Inte helt optimalt det heller men bättre än att rycka i kopplet.

    • Ett ryck i kopplet, en liten snärt…men det var mer än en snärt. En Show var det som fick träningen. Den drog som satan, men inte blev det bättre efter ”träningen”. Det var även ”pet” i sidan…

      Jag hoppas det blir bättre nästa gång, det är bara detta som jag har hört ordet ryck i koppel i samband med träning så det blir nog bättre.

  7. Men… du har väl rätt att få tillbaka dina pengar om du inte är nöjd!?
    Jag har absoluuut inte fortsatt! Fy så vidrigt! 😦

Kommentera

